بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Tuesday 6 May 2008   #1
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه



انشاءالله در این پست به بررسی روایات مربوط به نوحه خوانی و صیحه و صرخه و لطم و دیگر شعائر حسینی خواهیم پرداخت که مورد هجوم وهابیون بوده،و جناب خیرالبریه که از عمال ایشان میباشند مداما آراء این فرقه ضاله را در این خصوص ترویج میکنند.



انشاءالله بعد از اتمام بحث،ضعف علمی معارضین عزاداری سالار شهیدان،و وابستگی ایشان به وهابیون نجس،و همچنین نظر اصیل اسلامی و مذهبی در خصوص این شعائر مقدسه برهمگان روشن خواهد شد.



تا فردا...
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 5 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #2
زيـبـا
فرا زميني
 
نشان زيـبـا
 
تاريخ ثبت نام: Apr 2006
پاسخ‌ها: 855
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

اگر مقصود شما قمه کشی و خود زنی است ، نگویید عزاداری ...
چون عزاداری عبارت است از حزن و اندوه قلبی که به گونه یی ظاهر میشود که دیگران را متأثر کرده و محزون میسازد ....
اما قمه کشی و خودزنی نه تنها هیچ نشانی از حزن و اندوه در بر ندارد ولی دیگران را میترساند و به نوعی ترویج توحش است ، بلکه موجب میشود دشمنان اباعبدالله علیه السلام از آن به عنوان یک دلیل محکم بر غیر انسانی قلمداد کردن خط امام حسین علیه السلام به خوبی سود برده و مردم غیر شیعی را از تشیع متنفر و منزجر نمایند ....
و از این جهت است که بسیاری از علما و انسانهای فهمیده با آن مخالفت کرده و آنرا از مصادیق انحراف در عزاداری میبینند ....
پس این اعمال وحشیانه اصولا عزاداری تلقی نمیشوند تا مخالفت با آنها مساوی باشد با مخالفت با عزاداری ....

دوم اینکه هر روایت ضعیف یا معارض با قرآن کریم را باید به سینه دیوار کوفت و تنها به روایاتی استناد فرمایید که دارای دو ویژگی اساسی باشند :
1- موافق با قرآن ( آیه مورد استناد نیز ذکر شود ) ....
2 - از لحاظ سند مخدوش و مورد تردید نباشد ....
واگر قصد شما بحث با شخص خاصی است که تصور میفرمایید وهابی است ، باید بدانید وهابیت از اساس با حدیث و روایت میانه یی ندارند و مانند خوارج ، فقط قرآن را برای فهم و عمل کافی می پندارند ....
بنابراین ، با کسانی که اصولا با حدیث و روایت مخالفند ، نمی توانید از احادیث و روایات (ولو همه فرق اسلام بر آنها اجماع داشته باشند جز وهابیها) دلیل بیاورید .... بلکه برای پاسخ به آنها از چیزی که با هم مشترکید ، یعنی قرآن استدلال کنید ....

ثالثا شما در همین نخستین پست خود ، ادعایی کرده اید بدون ارائه هیچ دلیل یا مدرکی ....
چگونه میخواهید ادامه دهید ....؟

رابعا همانگونه که قبلا نیز متذکر شدم ، افراط و تفریط ، هر دو بر باطلند و همانطور که تحجر وهابیها و جمود فکری و تعطیل عقلی آنها در تحریم همه چیز و مشرک خواندن همه به صورت تیغه یک قیچی علیه شیعه ، اسلام و بشریت است ، انحراف و جمود فکری و تعطیل عقل قمه کشها و تفرقه گراها نیز تیغه دیگر همان (دقیقا همان) قیچی اند ....
نتیجه عمل هر دو کاملا یکی است ....
زيـبـا حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 5 كاربر از زيـبـا بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #3
110shamsi
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Apr 2008
پاسخ‌ها: 240
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

جناب عبد الحسین به این شخص اعتنایی نکنید

جواب قرانی بهش بدهید - سلاما سلاما
110shamsi حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از 110shamsi بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #4
هژبر
عضو ثابت
 
نشان هژبر
 
تاريخ ثبت نام: Sep 2007
پاسخ‌ها: 757
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

جناب عبدالحسين
منتظر مطالب پرگوهر شما هستم اما خواهش مي كنم شأن علمي خود را مثل بعضي ها با متهم كردن اين و آن به عناوين ناپسند مخدوش نكنيد.
هژبر حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از هژبر بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #5
زيـبـا
فرا زميني
 
نشان زيـبـا
 
تاريخ ثبت نام: Apr 2006
پاسخ‌ها: 855
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

نقل قول:
در اصل توسط 110shamsi نوشته شده است نمايش نوشته
جناب عبد الحسین به این شخص اعتنایی نکنید

جواب قرانی بهش بدهید - سلاما سلاما
آدم بامزه یی هستید ....

اگر اعتنا نکنند ، چگونه جواب قرآنی بدهند ...؟
البته ما نیز منتظر جواب قرآنی جناب عبد الحسین هستیم تا اگر من (زیبا) دچار لغزش بودم ، خطای خود را تصحیح کنم .... در این راه تعصبی ندارم و به ممکن الخطا بودن خود و آنچه می گویم اذعان دارم ....
زيـبـا حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Tuesday 6 May 2008   #6
زيـبـا
فرا زميني
 
نشان زيـبـا
 
تاريخ ثبت نام: Apr 2006
پاسخ‌ها: 855
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

نقل قول:
در اصل توسط هژبر نوشته شده است
جناب عبدالحسين
منتظر مطالب پرگوهر شما هستم اما خواهش مي كنم شأن علمي خود را مثل بعضي ها با متهم كردن اين و آن به عناوين ناپسند مخدوش نكنيد.

نقل قول:
در اصل توسط Abdolhusain نوشته شده است نمايش نوشته
انشاءالله در این پست به بررسی روایات مربوط به نوحه خوانی و صیحه و صرخه و لطم و دیگر شعائر حسینی خواهیم پرداخت که مورد هجوم وهابیون بوده،و جناب خیرالبریه که از عمال ایشان میباشند مداما آراء این فرقه ضاله را در این خصوص ترویج میکنند.



انشاءالله بعد از اتمام بحث،ضعف علمی معارضین عزاداری سالار شهیدان،و وابستگی ایشان به وهابیون نجس،و همچنین نظر اصیل اسلامی و مذهبی در خصوص این شعائر مقدسه برهمگان روشن خواهد شد.
بدون شرح ...
زيـبـا حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Tuesday 6 May 2008   #7
hojjat
عضو ثابت
 
نشان hojjat
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2007
پاسخ‌ها: 326
Mentioned: 0 Post(s)
Arrow دقت کنید!

نقل قول:
در اصل توسط زيـبـا نوشته شده است نمايش نوشته
و اگر قصد شما بحث با شخص خاصی است که تصور میفرمایید وهابی است ، باید بدانید وهابیت از اساس با حدیث و روایت میانه یی ندارند و مانند خوارج ، فقط قرآن را برای فهم و عمل کافی می پندارند ....
اصلا وهابيت اين نيست!

وهابيان اهل حدیث اند به حدی که احادیث را تعبد می کنند و داب شان بر سماع است. به عبارتی آنها قائل به هیچ گونه تاویل در آیات و روایات نیستتد؛ بلکه فقط به ظاهر آنها می پردازند مقتدایشان هم در علم الحدیث ابن کثیر است که چندین کتب حدیثی دارد... اما این عده ای که با شعار فقط قرآن این اطراف می پلکند در مقال بیشتر شبیه خوارج اند و در عقاید هم طرفدار خودشان هستند تنها اشتراکی که می شود گفت با وهابیان دارند این است که هر دو جیره خوار اربابان آل سعودند و دشمنی با آل علی علیهم السلام دارند.

بنابراین کسی که دوست دارد خویش را جیره خوار معرفی کند، بهتراست اول خود را بشناسد!

______________________________________

جناب عبدالحسین گرامی! مباحثی که اخیرا در سرفصل "استفتاء..." نوشته شد ارتباط مستقیم با این عنوان دارد و به خوبی مشخص کرده با جبهه گیری در برابر قمه زنی لاجرم اکثر افراد سروکارشان به جایی می رسد که نوشته های مذکور به خوبی گواه آن است...

خدا شما را به تاییدات ویژه اش بیش از پیش موید گرداند!
__________________
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا صراط ربك مستقيما قد فصلنا الآيات لقوم يذكرون
اين است راه مستقيم پروردگارت! به تحقيق آيات را تفصيل داديم، برای گروهی که متذکر شوند.
رسول الله:ان اللّه جعل علياً و ابناءه حجج اللّه علي خلقه و هم ابواب العلم في امتي من اهتدي بهم هدي الي صراط مستقيم
hojjat حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از hojjat بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #8
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
خانم زیبا
نگویید عزاداری ...
چون عزاداری عبارت است از حزن و اندوه قلبی که به گونه یی ظاهر میشود کهدیگران را متأثر کرده و محزون میسازد ....
احسنت،حزن و اندوه قلبی و جزع قلوب،نمود خارجی دارد که اختیار تعابیر و مصادیق نیز حسب حال خود عزادار است.لذا ما در روایات حتی یک مورد هم نداریم که این عناوین عامه را منحصر در یک مورد کرده باشند،چرا که تشخیص مصادیق و موضوعات با مکلف است و عرفی بوده و آنچه که مصداق عزاداری باشد شرعا مستحب است.قمه زدن یکی از بهترین مصادیق عزاداری بوده و در متاثر کردن دیگران و محزون ساختن ایشان تاثیر بسزایی دارد،و نه فقط مسلمین،بلکه اشک غیر آنها را نیز با تمثیل واقعه عاشورا بر گونه ها جاری میسازد.

و از این جهت است که بسیاری ازعلما و انسانهای فهمیده با آن مخالفت کرده و آنرا از مصادیق انحراف در عزاداریمیبینند ....
اگر منظورتان از علماء همان نواب عام حضرت ولی عصر و مراجع تقلید شیعه است،که ذکر "بسیار" برای آنها صحیح نیست و شما میتوانید فتوای اکثریت ایشان را در سایت تطبیر ببینید.
اگر هم منظور شما از انسانهای فهمیده همان مثل خودتان هستند که توهین میکنند و ادب را رعایت نمیکنند،پس ما نه چنین فهمی را قبول داریم و نه صاحبان آن را فهمیده میدانیم!

تنها به روایاتی استناد فرمایید که دارای دو ویژگی اساسی باشند :
موافق با قرآن ( آیه مورد استناد نیز ذکر شود)از لحاظ سند مخدوش و مورد تردیدنباشد ....
درباره مورد اول،شرط موافقت با قرآن عمدتا در زمان تعارض بین دو خبر است نه همیشه و همه جا،و الا لازم می آمد که بسیاری از احکام شرعی را هم تعطیل کنیم،چرا که همانطور که بعدا توضیح خواهم داد بسیاری از روایاتی که مخصص یا مقید یک حکم عام یا مطلق قرآنی هستند با آن حکم مغایرت دارند،و اصلا اگر این مغایرت نبود که موجب تخصیص ان نمیشدند و ظاهر آن را تایید میکردند،و اصلا اگر قرار باشد تنها قرآن و ظاهرش ملاک باشد نه غیر آن خود عزاداری نیز محکوم خواهد بود،چنانچه همفکر شما جناب خیرالبریه این اعتقاد را دارد!
اما مورد دوم،من نیاز نمیبینم با کسی که کوچکترین اطلاعی ازین مسائل ندارد صحبتهایی در این رابطه بکنم،شما انشاءالله هر وقت اطلاعات بیشتری کسب کردید خواهید فهمید که بحث سند در چه جاهایی مطرح میشود و چه جاهایی مطرح نمیشود،علی ای حال داب این حقیر در بحث ها خصوصا بحث با جناب خیرالبریه بر این بوده است که روایات صحیحه را ذکر کنم،و بعد ازین نیز همینطور خواهد بود،و حداقل روایاتی را ذکر خواهم کرد که ایشان قبل ازین اعتراف کرده اند که بی چون و چرا قبولش میکنند!همچون روایاتی که سید بن طاووس نقل کرده است.

واگر قصد شما بحث با شخص خاصیاست که تصور میفرمایید وهابی است ، باید بدانید وهابیت از اساس با حدیث و روایتمیانه یی ندارند
مثل اینکه بین وهابیون و خوارج خلط فرموده اید!وهابیون تقید خاصی به احادیث دارند و این خوارج بودند که تنها قرآن را قبول نداشتند و روایات را رد میکردند!این اولا.
اما ثانیا،
اینجانب ابدا قصد بحث با شخص مذکور را ندارم،بلکه جهت رد شبهات او و امثال او قصد نوشتن پاسخ برای عزیزان شیعه مذهب را دارم که بر حقانیت مذهب خویش بیشتر واقف شوند و روایاتی که در این خصوص وجود دارد را بدانند،من برای عقلا بحث میکنم نه کسانی که عقل را تعطیل کرده اند!

بنابراین ، با کسانی که اصولابا حدیث و روایت مخالفند ، نمی توانید از احادیث و روایات (ولو همه فرق اسلام برآنها اجماع داشته باشند جز وهابیها) دلیل بیاورید .... بلکه برای پاسخ به آنها ازچیزی که با هم مشترکید ، یعنی قرآن استدلال کنید ....
اولا روشن کردیم که انها با روایات مخالف نیستند.ثانیا اگر هم مخالف باشند مخالفت ایشان ارزشی ندارد وقتی صدور حدیث از رسول خدا یا هر کس دیگری که ایشان او را قبول دارند ثابت باشد.اما اینکه میگویید برای پاسخ به آنها از چیزی که مشترکیم یعنی قرآن استدلال کنم،دلالت بر بی اطلاعی شما از فرمایشات معصومین علیهم السلام دارد،بهترین کلام را در این خصوص مولای متقیان علی علیه السلام فرمودند که در نامه خود بن عبدالله بن عباس که او را برای احتجاج با خوارج ارسال کرده بودند فرمودند:
لا تخاصمهم بالقرآن فان القرآن حمال ذووجوه،تقول و یقولون،و لکن حاججهم بالسنه،فانهم لن یجدوا عنها محیصا.
با آنها با قرآن مخاصمه نکن که وجوه فراوانی دارد،تو میگویی و آنها میگویند(تو چیزی میگویی و آنها چیز دیگری)،ولی با آنها به سنت احتجاج کن که از آن هیچ راهی فراری نخواهند یافت!

علت این دستور هم روشن است،قرآن قطعی السند اما ظنی الدلاله است بر خلاف سنت که ظنی السند اما قطعی الدلاله است،لذا وقتی صدور یک روایتی از معصوم ثابت گردد،دلالت آن نیز روشن است و راهی برای عدم قبول ان نمیماند،بر خلاف قرآن،لذا میبینیم که ما همگی قران را قبول داریم اما همه در آن اختلاف داریم،بنابرین باید چیزی وجود داشته باشد که این اختلافات را بر طرف کند و انهم به فرموده خود قرآن جز سنت رسول الله و اهل بیت او چیزی نیست.

ثالثا شما در همین نخستین پست خود، ادعایی کرده اید بدون ارائه هیچ دلیل یا مدرکی ....
بنده در این پست چند موضوع را مطرح کرده ام:
نجس بودن وهابیون.(که این ادعا صحیح است و نیاز به دلیل ندارد،شما قبولش ندارید؟؟نکند وهابیون را کافر نمیدانید؟)

اینکه بنده روایات مربوط به نوحه و....را بررسی میکنم!(خب تحقق این هم منوط به مطالب بعدی من است که امروز مینویسم،شما صبر ندارید؟؟مدرک برای این میخواستید؟)

اینکه جناب خیرالبریه از عمال این جماعت هستند و آراء ایشان را ترویج میکنند.(خب این را قبول ندارید؟مگر نظرات این شخصیت را و کپی پیستهای مکررش از سایتهای وهابی را نخوانده اید؟)

اینکه معارضین عزاداری ضعف علمی دارند.(خب قبول ندارید؟مگر ندارند؟غیر ازین است که شما مدام از بحثها فرار کرده و جواب درستی به این حقیر نداده اید و در واقع نداشته اید که بدهید؟؟؟)

آخرين ويرايش Abdolhusain ، Tuesday 6 May 2008 در 06:09PM.
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #9
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
جناب عبد الحسین به این شخص اعتنایی نکنیدجوابقرانی بهش بدهید - سلاما سلاما
سلام علیکم
انشاءالله،اما در برخی موارد نیز رد اباطیل این جماعت لازم است شرعا.
موفق باشید.
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #10
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
جناب عبدالحسينمنتظر مطالب پرگوهر شما هستم اماخواهش مي كنم شأن علمي خود را مثل بعضي ها با متهم كردن اين و آن به عناوين ناپسندمخدوش نكنيد.
سلام علیکم
دوست بزرگوار،
اگر قرار باشد با چسباندن عناوین به قولا ناپسند(نه متهم کردن)شان علمی چیزی پایین بیاید،اولین کسر شان را نعوذ بالله قران کریم خواهد داشت که در این کتاب میتوانید ازین القاب به قولا ناپسند به دیگران زیاد بیابید!
هر چیزی در جای خودش نیکوست برادر عزیز.
موفق باشید.
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #11
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
دوست بزرگوار جناب حجت
سلام علیکم
از لطف شما متشکرم،سوای آن چیزی که در سرفصل مربوطه نوشته شده و آن مهم را به اثبات رسانده،سیره عملی مخالفین قمه زنی در این کشور و کشورهای دیگر هم خودش دلیل مهم دیگری است که عملا هدف شوم و خطرناک ایشان را-که البته بنابر فرمایش معصومین علیهم السلام هرگز محقق نخواهد شد-نشان میدهد.کار به جایی رسیده که در همین ایام عزاداری اخیر،آقایان مقاله منتشر کردند و طولانی شدن!!!! مجلس عزا را بعد از نیمه شب!!! بدعت!! خواندند!!
عزایی که تا روز قیامت ادامه دارد و حزن تنها در آن روز از ائمه اهل بیت برطرف میشود!!
عزایی که مولانا صاحب الزمان صلوات الله علیه در زیارت ناحیه مقدسه درباره آن آنطور فرموده است!

Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 4 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #12
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
در خصوص حضرت سیدالشهداء صلوات الله و سلامه علیه،برخی از احکام شرعی استثناءا تغییر کرده و درباره ایشان و مثل ایشان حکم دیگری دارد.البته این تغییر حکم از روی هوا و هوس نیست بلکه تابع فرمایش معصومین علیهم السلام میباشد،نه غیر آنها و اینطور نبوده که کسی خود به خود حکمی را تغییر دهد و به خدا و شرع نسبت بدهد.
روش عقلائی این است که قبل از اخذ به اطلاق و عموم،تفحص از مقیدات و مخصصات و استثناءات و...لازم است.قرآن و سنت نیز دو بال برای پرواز هستند و هر یک از ایشان بدون دیگری پرنده تک بالی را خواهد ساخت که توان پرواز صحیح را نخواهد داشت.این مطلبی است که از آیات قرآنی نیز به روشنی قابل اثبات است.
حتی خود خدای متعال نیز برای اینکه انسانهای جاهل چنین مطلبی را متوجه شوند،برخی از واضحات را اصلا در قرآن نیاورده است.لذا هیچ کس نمیتواند در قرآنی که صحبت از حرمت گوشت خوک میکند،آیه ای را بیابد که صحبت از حرمت گوشت سگ کرده باشد!و این مطلب را سنت بیان کرده است.اساس قرآن بر این است که مجملات را بیان کند،و تفصیل را بر عهده همانی بگذارد که در خود همین قرآن خدای متعال این وظیفه را بر عهده اش نهاده است.یا یک حکم عمومی را بیان کند،اما کسی قسم حضرت عباس نخورده که این حکم عمومی هرگز تغییر نکند،و چه بسا در شرایطی این حکم تخصیص خورده یا حکمی مطلق مقید شود،یا حکمی که استثنایی ندارد استثنایی بردارد و....در این میان هیچ فرقی بین قرآن و حدیثی که صدورش از معصوم علیه السلام قطعی میباشد نیست،چنانچه ربا را قرآن حرام کرده و در حدیث استثناءاتی برای آن آمده است،یا آیه ارث فرزندان در قرآن عمومیت دارد اما حدیث برخی از اولاد را از عمومیت این آیه خارج میکند،یا دروغ که در حرمت آن کسی شکی ندارد،اما در برخی موارد همین حکم تغییر میکند و دروغ گفتن جایز و بلکه واجب است و هکذا...
این تغییرات سلیقه ای و شخصی نیست بلکه تابع نصوص شرعی میباشد.ما در این بحث به بررسی روایات در مورد لطم،نوحه سرایی و صیحه و صرخه میپردازیم باذن الله.آنچه تا الان به عنوان مقدمه گفتم،به این دلیل بود که عزیزان بدانند که اینطور نیست که کسی بگوید برای امام حسین علیه السلام همه چیز فرق دارد و هر حرامی جایز است،بلکه تغییر این احکام هم با نص شرعی باید باشد و هست،و اینکه روشن شود که اینطور نیست که ما روایاتی را که وهابیون کوردل به آن استناد میکنند قبول نداشته باشیم،هم ما و هم فقهای ما آنها را قبول دارند و مطابق آنها فتوا میدهد،اما(به این نکته توجه کنید):به همان دلیلی که آنها ما را ملتزم به آن روایات میدانند و در احتجاج با ما آنها را ذکر میکنند،به همان دلیل ما به روایات دیگری نیز ملتزم هستیم،و حکم شرعی را از جمع بین این روایات استنباط میکنیم،نه قبول یکی و رد دیگری.
از آنجایی که ابتدای سخن مبلغین و مروجین وهابیت در این تالار با حمله به نوحه خوانی بر ابی عبدالله الحسین علیه السلام شروع شده بود،ابتدا روایاتی در خصوص نوحه خوانی را ذکر خواهم کرد و در ادامه هم روایات مربوط به صیحه و صرخه و لطم و.....
لازم به ذکر است که روایات بسیار زیادتر ازینها هستند و این بنده حقیر آنچه که فعلا ذهنش یاری میکند را مینویسد،و دوستان دیگر میتوانند تتبعی کرده و خصوصا با کمک گرفتن از نرم افزارهای حدیث دهها روایت دیگر در این خصوص پیدا کنند.بنده چنین نرم افزارهایی را در اختیار ندارم،لذا کسب توفیق ادامه ذکر این احادیث با خود عزیزان باشد.
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #13
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه

نوحه سرایی:
از جمع بین روایات بر می آید که نوحه سرایی بر میت فی نفسه ایرادی ندارد،چه برسد بر سالار شهیدان و اهل بیت معصومین علیهم السلام که در این صورت تعظیم شعائر مذهبی بوده و مستحب نیز میباشد.آنطور که از برخی روایات-که در این پست بعضی از انها را نقل خواهم کرد باذن الله-بر می آید این است که روایاتی که ناظر به حرمت نوحه خوانی بر میت میباشند در مورد نوحه خواهی جاهلان زمان جاهلیت است که متضمن اکاذیب بوده و در /ان انواع دروغها را نسبت به میت جعل میکردند،لذا این نوحه خوانی ها در روایات رد شده است،اما اصل نوحه خوانی مستحب و سنت ائمه اهل بیت علیهم السلام بوده و سیره ایشان و سیره متشرعین نیز بر آن دلالت دارد.

برخی ازین روایات:

1-از حضرت امام باقر علیه السلام در حدیثی طولانی در کافی،جلد 1،ص 358 نقل شده است که:
انما تحتاج المراة فى الماتم الى النوح لتسيل دمعتها..
زن در عزا به نوحه نیاز دارد تا اشکش جاری شود...

2-از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:
لاباس باجر النائحة التى تنوح على الميت.
مزد زنی که بر مرده نوحه خوانی میکند ایرادی ندارد.
تهذيب‏الاحكام ، ج 6 ، ص 359، ح‏149، من لايحضره الفقيه، ج 3 ، ص‏161 ح 3589 ، الاستبصار،
ج 3،ص 60.

3-امام زین العابدین علیه السلام فرموده اند:
لا باس بكسب النائحة اذا قالت صدقا.
اجرت زن نوحه خوان اگر راست بگوید ایرادی ندارد.
وسائل‏الشيعة ج 17 ص 128

روایاتی که نقل شد به خوبی جواز نوحه خوانی را ثابت میکنند،خصوصا روایت آخر که نشان میدهد شرط در نوحه خوانی راست گویی است،لذا نوحه خوانی جاهلیت که در آن همه نوع دروغی گفته میشده است در تعالیم معصومین علیهم السلام محکوم شده است.

روایاتی دیگر:

4-سئل الصادق عن اجر النائحة فقال: لا باس به قد نيح على رسول اللّه.
از امام صادق علیه السلام درباره اجر نوحه خوان سوال شد و ایشان فرمودند که ایرادی ندارد،بر رسول خدا نیز نوحه خوانی شد.(مصدر قبل)


5-ان فاطمة سلام اللّه عليها ناحت على ابيها و انه امر بالنوح على حمزة
حضرت زهرا سلام الله علیها بر پدرش نوحه خواند و رسول الله به نوحه خوانی بر حمزه امر کرد..
وسائل‏الشيعة ج : 3، ص 241


6- قال الصادق علیه السلام:قال لي ابي يا جعفر اوقف لي من مالي کذا و کذا لنوادب تند بني عشر سنين بمني ايام مني.
امام صادق علیه السلام فرموده اند:پدرم(امام باقر علیه السلام)به من گفت ای جعفر،فلانقدر از مال مرا وقف کن تا در منی(در ایام حج) ده سال بر من نوحه خوانی کنند.
الكافي ،ج 5 ، ص‏117، ح‏1 ، تهذيب الاحكام، ج 6 ، ص 358، وسائل الشيعة ، ج 17، ص 125


7- ماتت ابنة لابي عبد اللّه فناح عليها سنة ثم مات له ولد آخر فناح عليه سنة.
دختری از حضرت صادق علیه السلام از دنیا رفت و آن حضرت یک سال بر او نوحه خوانی کردند،سپس فرزند دیگری از ایشان از دنیا رفت و ایشان یک سال بر او نوحه خوانی نمودند.
وسائل الشيعة، ج‏3، ص‏241.

روایات دیگری نیز هست که اهل بیت امام حسین علیه السلام نوحه خوانی نموده اند،و این امر مورد تایید معصوم علیه السلام بوده و تقریر آن حضرات حجت است:

8-حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر اهل بیت امام حسین علیه السلام را همراه امام سجاد علیه السلام در شام در مکانی نگه داشتند که بسیار شرایط سختی داشت،و سید بن طاووس در لهوف روایت میکند که ایشان در تمامی مدتی که انجا بودند به نوحه سرایی مشغول بوده اند:
...و کانوا مده اقامتهم فی البلد المشار الیه ینوحون علی الحسین...


9- نوحه خوانی منازل مدینه!:
در لهوف روایت شده است که حضرت سجاد علیه السلام در بازگشت به مدینه دیدند که منازل مدینه نوحه میخوانند:
فوجد تلک المنازل تنوح بلسان احوالها...


10- نوحه خوانی اجنه و حیوانات:
در کامل الزیارات که از معتبرترین کتب روایت شیعه است،روایات بسیاری درباره نوحه خوانی اجنه و حتی حیوانات در مصیبت امام حسین علهی السلام نقل شده است،باب 29 این کتاب شریف درباره نوحه خوانی اجنه بر امام حسین علیه السلام است و باب 31 آن درباره نوحه خوانی جغد!
حیوان هم میفهد و مخالفین عزاداری نمیفهمند!!

دوستان عزیز میتونند لیست ابواب کامل الزیارات و لینکهای اون رو در بخش کتب سایت تطبیر ملاحظه کنند:
http://www.tatbir.com/index2/books/books.htm
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #14
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
بزرگترین فقهاء شیعه درباره نوحه خوانی روایات را بررسی کرده و تتبع نموده اند،و فرموده اند که نوحه خوانی مانعی ندارد،اینجا به برخی از اقوال این بزرگواران اشاره میکنیم:

نظر آیت الله العظمی خوئی:
ایشان میفرمایند:
اصل و سيره بر جواز نوحه دلالت دارد، علاوه بر اين، اگر نوحه حرام بود به صورت متواتر به ما مى رسيد. بلكه وارد شده است كه فاطمه زهرا سلام اللّه عليها بر پدرش صلى اللّه عليه و آله نوحه مى كرد و امام باقر به امام صادق وصيت كرده بود كه مدت ده سال در منى بر او نوحه كنند.
موسوعه الامام الخوئی،ج 94،ص 344

نظر صاحب جواهر:
مرحوم صاحب جواهر،در جلد چهارم جواهر ص 365 در این خصوص توضیح داده،و اجماع را بر جواز نوحه خوانی-مشروط بر حق بودن نوحه-میداند،این عین کلام ایشان است:

لعله من جواز البكاء يستفاد جواز النوح عليه ايضا لملازمته له غالبا، مضافا الى‏الاخبار المستفيضة حد الاستفاضة المعمول بها في المشهور بين اصحابنا، بل فى المنتهى الاجماع على جوازه اذا كان بحق، كالاجماع على حرمته‏اذا كان بباطل.»

نظر صاحب عروه:
مرحوم صاحب عروه نیز نوحه خوانی را مادامی که متضمن کذب نباشد جایز میداند:
یجوز النوح على الميت بالنظم و النثر ما لم يتضمن الكذب..
العروه الوثقی،ج1،ص448
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 5 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 6 May 2008   #15
Abdolhusain
جان من بادا فدای فاطمه
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2008
پاسخ‌ها: 1,126
Mentioned: 0 Post(s)
ج: نوحه خواني،لطم،صيحه و صرخه و...در عزاي حسيني

بسمه تعالی شانه
آنچه نوشتم درباره جواز و استحباب نوحه خوانی بود.روایات زیادتری در این خصوص وجود دارد که عزیزان میتونند در این رابطه تتبع بکنند،خصوصا در کتاب شریف وسائل الشیعه.انشاءالله در پستهای بعد به صیحه و صرخه و...خواهیم پرداخت.
Abdolhusain حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 4 كاربر از Abdolhusain بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 09:22PM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.
no new posts