بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Sunday 19 May 2019   #196
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط saeed_s58 نوشته شده است نمايش نوشته
بسم الله الرحمن الرحیم

در این خصوص نیز حداقل دو مورد را دیدم که برایم عجیب بود. اول اینکه ایجادکننده بحث مدعی مراجعه به قرآن و استفاده از آن است و حال آنکه می‌گوید که: «شاید من به دستورات زبان عربی زیاد آشنا نباشم ...». آیا برای مراجعه به قرآن نیازی به آشنایی با دستورات زبان عربی نیست؟
[/SIZE]

اگر فهم قرآن و ایمان به آیات الهی نیازمند دانستن دستور وزبان عربی است پس آنها که درعربستان زندگی می کنند و زبانشان عربی است باید ازهمه درایمان وفهم آیات الهی بالاوسرتر باشند

اما خداوند دراین باره می فرمایند
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿۲۴﴾
آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است (۲۴)
کسی که بر دلش قفل نهاده شده باشد هرچند استاد زبان عرب هم باشد نمی فهمد
آیا تمام مسلمانان دستور زبان عربی می دانند
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُولَئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ ﴿۴۴﴾فصلت
و اگر [اين كتاب را] قرآنى غير عربى گردانيده بوديم قطعا مى گفتند چرا آيه ‏هاى آن روشن بيان نشده كتابى غير عربى و [مخاطب آن] عرب زبان بگواين [كتاب] براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند رهنمود و درمانى است و كسانى كه ايمان نمى ‏آورند در گوشهايشان سنگينى است و قرآن برايشان نامفهوم است و [گويى] آنان را از جايى دور ندا مى‏ دهند (۴۴)

این سخن خداوند است که می فرمایند برای کسایی که ایمان آورده اند رهنمود ودرمان است
وبرای کسایی که ایمان نمی آورند درگوشهایشان سنگینی است و قرآن برایشان نامفهوم است
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #197
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط saeed_s58 نوشته شده است نمايش نوشته
بسم الله الرحمن الرحیم

بدتر از آن اینکه در جایی که به خیال خود با حالت پیروزمندانه از تصور ترک بحث توسط یکی از افراد مشارکت کننده در بحث، پرچم پیروزی به اهتزاز درمی‌آورد که:
«وقتی دربرابر آیات قرآن جوابی ندارد کنارمی کشد»
و سپس این پاسخ را دریافت می‌کند که:
«وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقينَ وَ الْكافِرينَ في‏ جَهَنَّمَ جَميعاً (النساء 140) »

[/SIZE]

هیچ خیال پیروزمندانه ای نیست آن سخن را درجواب فحاشی بنده علی گفتم
ودر باره آیه از جناب حسین تقاضا کردم اگر آیات قرآنرا به ریشخند گرفتم نقل قولی به آن ریشخند بزنید اگر صادقید
اما ادعای که کرده بودند چیزی جز دروغ نبود وگرنه نقل قولی میزدند
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #198
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط saeed_s58 نوشته شده است نمايش نوشته
و اما در خصوص مسأله محکم و متشابه:
آیا ایجادکننده این بحث، منکر وجود محکم و متشابه در قرآن است؟ یا اینکه معتقد است اگر چیزی در قرآن اثبات شده بود و خدای متعال فرموده بود که چنین چیزی هست ولی ما پیدا نکردیم، نعوذ بالله آیه قرآن اشتباه است یا ما نتوانسته‌ایم مصداقی از آن را پیدا کنیم؟
کجا من منکر محکمات قرآن شدم

سخن سراین بود که درترجمه آیه دست برده شده وگرنه همه آیات الهی محکم است و متشابهاد احادیث وروایاتی است که از روی آیات قرآن شبیه سازی شده و از دوستان خواستم که آیات متشابه را معرفی کنند
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #199
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 19,246
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
کجا من منکر محکمات قرآن شدم

سخن سراین بود که درترجمه آیه دست برده شده وگرنه همه آیات الهی محکم است و متشابهاد احادیث وروایاتی است که از روی آیات قرآن شبیه سازی شده و از دوستان خواستم که آیات متشابه را معرفی کنند
واقعا خدا وقتی فهم رو می گیره این جونور 4دست وپا چطور میشه وکارش بکجا می رسه؟
هو الذي أنزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا وما يذكر إلا أولو الألباب (آلعمران7)
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #200
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
بسیار اهمیت دارد، اما میدان فهم است، چه مانعی داشت تا خداوند متعال عبارت را تغییر میداد و میفرمود: و لا یعلم تاویله الا الله و یقول الراسخون فی العلم آمنا به کل من عند الله؟ به نظر شما چرا خدا، قراء و مفسران و مترجمان را سرگردان کرده و طوری واو عطف آورده که قطعا نمیتوان گفت کدامیک منظور است؟ شما دو ترجمه آوردید که دو جور بود، کدامیک میخواهند نعوذ بالله قرآن را تغییر دهند؟

آنچه به ذهن من میرسد و اطمینان نسبت به آن دارم اینکه خداوند متعال جمله را طوری آورده که دو نوع راسخون در علم معرفی کند، امیرالمؤمنین ع در روایت فرمودند: سمّی ترکهم التعمق رسوخا، یعنی خداوند کسانی که وارد چالشهای متشابهات نمیشوند را راسخ نامیده است، و این معنای خوب و روشنی است، اما در روایت دیگر آمده: ما راسخ در علم هستیم و ما میدانیم.

راستی اگر گفتن اینکه: (ایمان به قرآن آوردیم و تمامش از ناحیه خداست) را رسوخ در اعتقاد بنامیم مانعی دارد؟ آیا مگر رسوخ در علم، محتاج علم نیست؟ آیا میشود راسخ در علم باشد اما آنچه مورد آیه است را جاهل باشد؟ از این تلنگرهای ذهنی، میتوان معنای دومی را حدس زد، یعنی هر چند یک نوع از راسخون در علمِ صیانت اعتقاد میگویند: (ایمان به قرآن آوردیم و تمامش از ناحیه خداست)، اما نوع دیگر راسخون در علمِ به حقائق، خداوند آنها را به تاویل، آگاه فرموده است، کما اینکه حضرت خضر ع فرمود: سأنبئك بتأويل ما لم تستطع عليه صبرا، و همچنین: يجتبيك ربك ويعلمك من تأويل الأحاديث، نظیر اینها آیه اشاره میفرماید که در امت اسلامی هم هستند راسخون در علم که خدا تاویل قرآن را به آنها آموخته است.
.


و اما راسخون علم چه كساني هستند؟ آيا اين عبارت اختصاص به افراد ويژه اي دارد؟
عبارت «الراسخون في العلم» دو بار در قرآن كريم آمده است كه يك بار آن در سوره آل عمران است و ديگري در سوره نساء مي باشد :

[3:7] هو الذي انزل عليك الكتب منه ءايت محكمت هن ام الكتب واخر متشبهت فاما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشبه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تاويله وما يعلم تاويله الا الله والرسخون في العلم يقولون ءامنا به كل من عند ربنا وما يذكر الا اولوا الالبب

[4:162] لكن الرسخون في العلم منهم والمؤمنون يؤمنون بما انزل اليك وما انزل من قبلك والمقيمين الصلوة والمؤتون الزكوة والمؤمنون بالله واليوم الاءخر اولئك سنؤتيهم اجرا عظيما

ويژگي راسخون علم در آيه اول ايمان به كتاب آسماني و بطور كلي آن چيزيست كه از طرف خداوند نازل شده است . اين مطلب با خط قرمز مشخص گرديده.
در آيه دوم نيز ويژگي راسخون علم همين است و با خط قرمز نشان داده شده است.

با توجه به امكان عاطفه بودن واو مذكور ، آن قسمت از آيه به اين صورت ترجمه مي شود:
تأويل آن را جز خدا و راسخون علم ديگر كسي نمي داند
و چنانچه ما آن واو را از نوع استيناف بدانيم ، معني آيه چنين خواهد شد:
تأويل آن را جز خدا نمي داند و راسخون علم مي گويند...[/SIZE]
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #201
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

دلیل که واوراسخون را عطف میدانند در اعتقادآنهاجا دارد بگفته نوشته ای که از http://www.matquran.com/fa/Defaultاین مرکز است



نقل قول:
یكی از بحثهایی كه در این آیه صورت گرفته است، بحث درباره «واو» در ﴿والراسخون﴾است كه آیا «عاطفه» است یا «استیناف»؟ اگر عاطفه باشد ﴿الراسخون﴾عطف می ‏شود به ﴿الله﴾ و نتیجه این می ‏شود كه تأویل قرآن به ویژه متشابهات را فقط خدا و راسخان در علم می ‏دانند ولي اگر استیناف باشد، اين معنا افاده نمى‏ شود و پس از «واو» جمله جدیدی است كه در مقابل بیماردلان، طرز تفكّر و منش راسخان در علم بیان شده است.

از نظر امامیه تردید نیست كه ائمه(علیهم السلام) عالم به كُنه تنزیل و تأویل قرآن هستند؛ زیرا برهان عقلی و روایات نقلی آن را اثبات می ‏كند و از آيات ديگر قرآن هم استفاده مى‏ شود و به همین دلیل، بحث در عاطفه يا استینافي بودن واو براي اماميّه ثمره عملي ندارد، ولی برای كسانی مثل «فخر رازى» كه قایل به انحصار علم تأویل در خداوند است، ثمرات فراوانی دارد و به همین دلیل آنها اصرار دارند كه این «واو» استیناف باشد نه عاطفه.
بله از نظر آنها مهم سخنی است که به آن معتقد هستند
آیه قرآن باید طبق عقیده آنها ترجمه وتفسیر شود


امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»:3 «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل «متشابه» یا قرآن آگاهیم».

آخرين ويرايش کنجکاو1 ، Sunday 19 May 2019 در 11:14AM.
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #202
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 19,246
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته

هیچ خیال پیروزمندانه ای نیست آن سخن را درجواب فحاشی بنده علی گفتم
ودر باره آیه از جناب حسین تقاضا کردم اگر آیات قرآنرا به ریشخند گرفتم نقل قولی به آن ریشخند بزنید اگر صادقید
اما ادعای که کرده بودند چیزی جز دروغ نبود وگرنه نقل قولی میزدند
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است
کجا من منکر محکمات قرآن شدم

سخن سراین بود که درترجمه آیه دست برده شده وگرنه همه آیات الهی محکم است و متشابهاد احادیث وروایاتی است که از روی آیات قرآن شبیه سازی شده و از دوستان خواستم که آیات متشابه را معرفی کنند


.....................................................

بچه مزّلف سخریه گرفتن غیر از انکار ایات قران کریم هست ؟

خداوند می فرماید بعض ایات قران متشابه هستند وتوی جونور(البته از همه جونورا عذر خاهی می کنم ) می گی نداریم متشابه

جناب احمیق سخریه گرفتن غیر اینه؟

هو الذي أنزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا وما يذكر إلا أولو الألباب (آلعمران7)
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء

آخرين ويرايش عبدالعلی69 ، Sunday 19 May 2019 در 09:37PM.
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #203
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 19,246
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته

آیه قرآن باید طبق عقیده آنها ترجمه وتفسیر شود
نه باید طبق عقیده یهود وبهائیها واتباع رشاد خلیفه وغانت هالک مابون زنیم ترجمه بشه

شما به بزرگی خودتون ببخشید بقیه ترجمه ها رو
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #204
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,744
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
و اما راسخون علم چه كساني هستند؟ آيا اين عبارت اختصاص به افراد ويژه اي دارد؟
نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته

ودر باره آیه از جناب حسین تقاضا کردم اگر آیات قرآنرا به ریشخند گرفتم نقل قولی به آن ریشخند بزنید اگر صادقید
اما ادعای که کرده بودند چیزی جز دروغ نبود وگرنه نقل قولی میزدند
نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
درترجمه آیه دست برده شده وگرنه همه آیات الهی محکم است و متشابهاد احادیث وروایاتی است که از روی آیات قرآن شبیه سازی شده و از دوستان خواستم که آیات متشابه را معرفی کنند
دوست گرامی، چندین بار توضیح دادم که نه تنها مسلمین بلکه میلیاردها بشر که معتقد به قرآن نبودند و در طول تاریخ آیه ۷ سوره آلعمران را دیدند هیچکدام در اینکه این آیة دو جور آیه برای قران اثبات میکند تردید نکردند، و شما چون هیچ جوابی برای این ندارید به خیال خودتان ترفند میزنید و مرتب بحث را به راسخون در علم میبرید تا بعد فورا تکرار کنید که در ترجمه آیه دست برده شده و قران اصلا آیات متشابه ندارد و متشابهات چیزی جز روایات نیست که شبیه سازی قران شده است!

آیا این چیزی جز تمسخر آیات قرآن هست؟ شما ریشخند میکنید و حال آنکه تمام بشر که عبارت آیة را میفهمند به شما ریشخند میکنند، و وقتی میبینند میگویید این هدایت خدا برای من است، نگاه ترحم میکنند.
.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Sunday 19 May 2019   #205
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,744
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
دلیل که واوراسخون را عطف میدانند در اعتقادآنهاجا دارد بگفته نوشته ای که از http://www.matquran.com/fa/Defaultاین مرکز است
....
بله از نظر آنها مهم سخنی است که به آن معتقد هستند
آیه قرآن باید طبق عقیده آنها ترجمه وتفسیر شود


امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»:3 «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل «متشابه» یا قرآن آگاهیم».
دروغ آشکار! خود شما دو ترجمه متفاوت که آوردید هر دو از شیعه نبود؟ اینکه: وقف بر الله شود یا بر العلم؟ از صدر اسلام تا کنون در کتب تفسیر همه مسلمین شیعه و سنی مطرح است، به تفسیر طبری که قدیمی‌ترین و معروفترین تفسیر اهل سنت است مراجعه کنید تا ببینید ربطی به عقیده ندارد و دو قول را نقل میکند و طرفداران هر کدام از اهل سنت را نقل میکند، و همچنین به تفسیر ابن کثیر سلفی مراجعه کنید که ببینید چگونه سه قول از اهل سنت نقل میکند که سومی این است که تاویل در قرآن دو معنا دارد و یکی را راسخون میدانند و دیگری را نمیدانند.

اگر شما حدیث امام صادق ع میآورید، طبری و ابن کثیر هم از ابن عباس نقل میکنند که میگوید من از راسخین علم هستم که تاویل قرآن را میدانم:

تفسير ابن كثير(2/ 8)
ومنهم من يقف على قوله: والراسخون في العلم، وتبعهم كثير من المفسرين وأهل الأصول، وقالوا: الخطاب بما لا يفهم بعيد، وقد روى ابن أبي نجيح عن مجاهد، عن ابن عباس أنه قال: أنا من الراسخين الذين يعلمون تأويله، وقال ابن أبي نجيح، عن مجاهد: والراسخون في العلم يعلمون تأويله ويقولون آمنا به، وكذا قال الربيع بن أنس.
.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Sunday 19 May 2019   #206
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دروغ آشکار! خود شما دو ترجمه متفاوت که آوردید هر دو از شیعه نبود؟
.
یکی از انصاریان بود ودیگری مکارم شیرازی آیااینها شیعه نیستند؟


انصاریان: اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند

آیتی : اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد بعضی از آیه ها محکماتند، این آیه ها ام الکتابند و بعضی آیه ها متشابهاتند. اما آنها که در دلشان میل به باطل است به سبب فتنه جویی و میل به تاویل از متشابهات پیروی می کنند، در حالی که تاویل آن را جز خدای نمی داند و آنان که قدم در دانش استوار کرده اند. می گویند: ما بدان ایمان آوردیم همه از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان پند نمی گیرند.


آیت الله مشکینی
اوست که این کتاب را بر تو فرو فرستاد که برخی از آن آیه های محکم به لفظ صریح ( و به معنی روشن ) است ، که آنها مادر و اساس کتابند ، ( ابهام آیات دیگر با آنها رفع می شود ) و برخی دیگر آیه های متشابه است ( چند پهلو است و معنی آن به واسطه عموم محتوا و عمق معنی و تعدد مراد در بدو نظر روشن نیست و باید به وسیله آیات محکم و عقل سلیم تفسیر شود ) ، اما کسانی که در دل های آنان انحراف ( از حق ) است ، برای فتنه جویی و طلب تأویل ( یافتن معنی نادرست ) ، از این کتاب از آنچه متشابه است پیروی می کنند ، در حالی که تأویل ( و بازگشت معنی حقیقی ) آن را جز خدا نمی داند و آنان که رسوخ در دانش دارند می گویند:

وبعضی دیگر همچون مجتبوی

آیا اینها شیعه نیستند ؟
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #207
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، چندین بار توضیح دادم که نه تنها مسلمین بلکه میلیاردها بشر که معتقد به قرآن نبودند و در طول تاریخ آیه ۷ سوره آلعمران را دیدند هیچکدام در اینکه این آیة دو جور آیه برای قران اثبات میکند تردید نکردند، و شما چون هیچ جوابی برای این ندارید به خیال خودتان ترفند میزنید و مرتب بحث را به راسخون در علم میبرید تا بعد فورا تکرار کنید که در ترجمه آیه دست برده شده و قران اصلا آیات متشابه ندارد و متشابهات چیزی جز روایات نیست که شبیه سازی قران شده است!

آیا این چیزی جز تمسخر آیات قرآن هست؟ شما ریشخند میکنید و حال آنکه تمام بشر که عبارت آیة را میفهمند به شما ریشخند میکنند، و وقتی میبینند میگویید این هدایت خدا برای من است، نگاه ترحم میکنند.
.
آیا این میلیاردها نفر به این اعتقاد داشتند که بجز خداوند راسخون هم تاویل متشابهات را می دانند ؟

نگو ربطی ندارد فقط جواب بده تاربطش را بگم
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #208
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 19,246
ج: انکار شرک

لا مرکّب هر چی میکشی ناخالصی خیلی داره واگه آبکی زهر مار میکنی بفتوی عمر ووهابیها یه خورده آب قاطیش کن تا سُکر آور نباشه تا هرک ...وشعری ننویسی
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #209
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,744
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
آیا این میلیاردها نفر به این اعتقاد داشتند که بجز خداوند راسخون هم تاویل متشابهات را می دانند ؟

نگو ربطی ندارد فقط جواب بده تاربطش را بگم
وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في‏ آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (الأنعام 68)
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Sunday 19 May 2019   #210
کنجکاو1
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 461
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في‏ آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (الأنعام 68)


وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَكِنْ ذِكْرَى لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿۶۹﴾انعام
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 06:44AM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts