بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Saturday 18 May 2019   #181
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، پس شماره‌اش را نگاه دارید تا برایتان ردیف کنم:

۱- یکی از آیات متشابه، آیه ۷ سوره آلعمران است، دلیل من این است که شما در فهم آن با دیگران اختلاف دارید، اگر شما آن را محکم میدانید، ترجمه کنید و توضیح دهید.
.
آدرس رو که دادم مراجعه کردید درآنجا خود شما حضور داشتید من آدرس دادم که نگید چرا کپی کردید شاید من به دستورات زبان عربی زیاد آشنا نباشم وتا حالا چنین ادعایی نکردم و همینطور چشم وگوش بسته قرآن نمی خوانم بگفته خداوندکه می فرمایند
وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا ﴿۷۳﴾فرقان
و كسانى‏ اند كه چون به آيات پروردگارشان تذكر داده شوند كر و كور روى آن نمى‏ افتند (۷۳)
مثلا جناب انصاریان چنین معنی کردند

انصاریان: اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند.
ازنظر شمااین معنی صحیح است ؟

درضمن چطور آیه ای که خود محکمات ومتشابهات را معرفی می کند خود جزئی از متشابهات است ؟

آخرين ويرايش کنجکاو1 ، Saturday 18 May 2019 در 10:49AM.
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #182
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 2,179
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
ازنظر شمااین معنی صحیح است ؟
بلی به نظر من این معنا صحیح است و لکن یکی از وجوه صحیح آیه مبارکه است، و آیه چندین وجه دیگر دارد که همگی صحیح است و میتواند همگی مراد خدای سبحان باشد، چون استعمال لفظ در معانی اکثر از واحد، ممکن بلکه واقع است.

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
درضمن چطور آیه ای که خود محکمات ومتشابهات را معرفی می کند خود جزئی از متشابهات است ؟
سؤال جالبی است:

اولا واضح است که بنده طبق فهم شما که ارائه کردید گفتم این آیه خودش متشابه میشود.

ثانیا نکته بسیار مهمی که در محکم و متشابه است اینکه هر آیه متشابهی در محتوای خود، تحلیل به عناصر پایه میشود، و ساختار درختی تشکیل میدهد، و ابهام در بعض مراتب ساختار درختی، هیچ تاثیری در وضوح بخش دیگر آن ندارد.

به بیان ریاضی بخواهم توضیح دهم، اگر مجموعه مرجع داشته باشیم که دو زیرمجموعه داشته باشد، مثلا مجموعه اعداد صحیح، مرجع است، و دو زیر مجموعه دارد که با هم میتوانند متباین باشند یا متداخل باشند یا مشترک در بعض اعضا باشند، اما وقتی وارد جبر مجموعه‌ها شویم، اصل ساختار باقی میماند، هر چند عناصر و اعضا به نمادهای جبری تبدیل میشود.

مثلا در این شکل، مستطیل، مجموعه مرجع است، و دو دایره، دو زیرمجموعه آن است:



در اینجا، دو زیرمجموعه، نه متباین هستند و نه متداخل، بلکه در بعض اعضا (قسمت رنگی) مشترک هستند.

آنچه مهم است تعیین مجموعه مرجع است، و از همین جا است که عرض کردم آیه شریفه چندین وجه صحیح دارد و همگی میتواند مراد باشد، یعنی شما میتوانید مجموعه مرجع U را طوری منظور کنید که دو زیرمجموعه، متباین شوند، یا متداخل یا متشارک، اما به هر حال قطعی است که یک مجموعه مرجع داریم و دو زیرمجموعه، کما اینکه میتواند طور دیگری باشد، مثلا قطعی باشد که یک مجموعه مرجع داریم و سه زیرمجموعه داشته باشد، اما این ساختار دیگر ربطی به آیه ۷ سوره آلعمران ندارد، چون در مفاد آیه ۷ آلعمران، این دیگر قطعی است که مجموعه U میشود (الکتاب)، و دو زیرمجموعه دارد: (محکمات) و (متشابهات) که بین آن دو تفاوت است، حال باید ببینیم مجموعه مرجع را چگونه در نظر میگیریم، آیا ساختار درختی آن، ساختار چینش آیات و سور است؟ یا اینکه ساختار موضوعات و محتوی و مدلول است؟

بنابر این، آیه ۷ آلعمران در اینکه میفرماید قرآن مشتمل بر دو گونه آیات است یکی محکمات و دیگری متشابهات، قطعا و صد درصد از آیات محکمات است، یعنی میلیاردها بشر در طول تاریخ که این آیه را دیدند و ذهن آنها ناخودآگاه تحلیل جبری از مفاد آیه کرده است، همگی متفق هستند که این آیه میخواهد بگوید قرآن دو جور آیات دارد.
.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Saturday 18 May 2019   #183
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
بلی به نظر من این معنا صحیح است و لکن یکی از وجوه صحیح آیه مبارکه است، و آیه چندین وجه دیگر دارد که همگی صحیح است و میتواند همگی مراد خدای سبحان باشد، چون استعمال لفظ در معانی اکثر از واحد، ممکن بلکه واقع است.



.

اشتباه بزرگی که مترجم انجام داده با اینکه خودش ترجمه کرده از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند.ااما با این وجود در توضیحهات می گوید [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] اگر تفسیر واقعی (تاویل) را جز خداوند نمی داند پس روایات چگونه می توانند آنرا تفسیر کنند


بعضی از مترجمین راسخون را هم در کنار خداوند دانا به تاویل متشابهات می دانند
مکارم شیرازی: او كسي است كه اين كتاب (آسماني) را بر تو نازل كرد، كه قسمتي از آن، آيات «محكم» (صريح و روشن) است، كه اساس اين كتاب مي‏باشد؛ (و هر گونه پيچيدگي در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، بر طرف مي‏گردد). و قسمتي از آن، «متشابه» است ( آياتي كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفي در آن مي‏رود؛ ولي با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مي‏گردد). اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات اند، تا فتنه‏ انگيزي كنند (و مردم را گمراه سازند)، و تفسير (نادرستي) براي آن مي‏طلبند؛ در حالي كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمي‏دانند. (آنها كه به دنبال فهم و درك اسرار همه آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهي) مي‏گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» و جز صاحبان عقل، متذكر نمي‏شوند (و اين حقيقت را درك نمي‏كنند).
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #184
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
بنابر این، آیه ۷ آلعمران در اینکه میفرماید قرآن مشتمل بر دو گونه آیات است یکی محکمات و دیگری متشابهات، قطعا و صد درصد از آیات محکمات است، یعنی میلیاردها بشر در طول تاریخ که این آیه را دیدند و ذهن آنها ناخودآگاه تحلیل جبری از مفاد آیه کرده است، همگی متفق هستند که این آیه میخواهد بگوید قرآن دو جور آیات دارد.
.
ملیاردها مسیحی به صلیب عیسی معتقد هستند وخیلی از ارکان دین خودرا بر این عقیده پایه گذاری کرده اند ولی خداوند می فرمایند اشتباه فکر می کنند

اگربه آیه 7 سوره آل عمران هم توجه کنید تاویل متشابهات رافقط خداوند می داند ولی می بینیم از این میان راسخون نیز اضافه شدن به چه دلیل ؟

آیا غیر از این است که هر حدیث و روایتی را که نقل می کنند حتی با اینکه کاملا مشخص است که مخالف آیات قرآن است ولی چون چنین در ذهن مردمان جا انداخته اند که این راسخون هستند که می توانند آیات متشابه را تفسیر کنند و هرچه می گوین سخن خداوند است با این کار هرچه می خواهند به اسم خداوند حکم صادر می کنند آدمهای بی گناه را سرمی برند و اسیرا آتش می زنند و می گویند پیامبر هم چنین می کرده برای خداوند خانواده درست می کنند می گویند خداوند فرموده حکم 100تازیانه شلاق را به سنگسار تغییر میدهند به اسم خداوند و...

در این میان یکتاپرستان هروقت به آیه ای استناد می کنند برای اینکه کسی به آیات توجه نکند متشابهات را پیش می کشند در صورتی که اگر متشابهات جز قرآن باشد باید آنهارا مشخص کنند نه اینکههر آیه ای که مخالف عقیده وباور آنها بودرا بگویند از متشابهات هستند
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #185
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 2,179
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
ملیاردها مسیحی به صلیب عیسی معتقد هستند وخیلی از ارکان دین خودرا بر این عقیده پایه گذاری کرده اند ولی خداوند می فرمایند اشتباه فکر می کنند
دوست گرامی، چرا مغالطه میکنید؟ معتقد بودن میلیاردها مسیحی غیر از فهم میلیاردها انسان قطع نظر از دین و آیین از یک عبارت است، آیه ۷ آلعمران را میلیاردها انسان غیر مسلمان هم خواندند، و همگی تردید ندارند که این آیه و لو معتقد باشند قرآن کلام خدا نیست اما این آیه میگوید آیات قرآن دو نوع است، نه اینکه آیات قران همگی محکمات است و غیر قرآن متشابهات است، هیچ کافری چنین چیزی از معنای این جمله که به آن نگاه میکند نمیفهمد، و ربطی به اعتقاد ندارد، بلکه مربوط به ضوابط هرمنوتیک بین المللی است.
.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Saturday 18 May 2019   #186
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، چرا مغالطه میکنید؟ معتقد بودن میلیاردها مسیحی غیر از فهم میلیاردها انسان قطع نظر از دین و آیین از یک عبارت است، آیه ۷ آلعمران را میلیاردها انسان غیر مسلمان هم خواندند، و همگی تردید ندارند که این آیه و لو معتقد باشند قرآن کلام خدا نیست اما این آیه میگوید آیات قرآن دو نوع است، نه اینکه آیات قران همگی محکمات است و غیر قرآن متشابهات است، هیچ کافری چنین چیزی از معنای این جمله که به آن نگاه میکند نمیفهمد، و ربطی به اعتقاد ندارد، بلکه مربوط به ضوابط هرمنوتیک بین المللی است.
.
چند درصد این میلیاردها نفر که معتقد به دو دستگی درآیات قرآن است به دانابودن راسخون از تاویل متشابهات بجز خداوند هستند ؟
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #187
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 2,179
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
چند درصد این میلیاردها نفر که معتقد به دو دستگی درآیات قرآن است به دانابودن راسخون از تاویل متشابهات بجز خداوند هستند ؟
ربطی ندارد، در اینکه این آیه میگوید دو جور آیات داریم همگی متفق القول هستند، اما در بخش خاص آیه که عطف والراسخون چگونه است اختلاف فهم پیدا میکنند، و یکی از مهمترین مباحث قراء قرآن کریم، بحث وقف و ابتدا است که اهمیت خاص خود دارد.


اتفاقا این ظرافت‌کاری‌ها در آیات است که واضح میکند که چگونه یک آیه میتواند معانی متعدد داشته باشد و همگی صحیح باشد.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Saturday 18 May 2019   #188
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
ربطی ندارد، در اینکه این آیه میگوید دو جور آیات داریم همگی متفق القول هستند، اما در بخش خاص آیه که عطف والراسخون چگونه است اختلاف فهم پیدا میکنند، و یکی از مهمترین مباحث قراء قرآن کریم، بحث وقف و ابتدا است که اهمیت خاص خود دارد.


اتفاقا این ظرافت‌کاری‌ها در آیات است که واضح میکند که چگونه یک آیه میتواند معانی متعدد داشته باشد و همگی صحیح باشد.
یعنی از نگاه شما اهمیتی ندارد که راسخون تاویل بدانند یا ندانند ؟
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #189
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 23,855
ج: انکار شرک

بچه مزّلف چه ربطی داره ؛راسخون فی العلم تاویل بدانند یاندانند که می دانند با اینکه ایات دوجور هست محکم ومتشابه ؟

اونوقت که بهت می گند قران رو به سخریه گرفتی می گی نه
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Saturday 18 May 2019   #190
saeed_s58
عضو ثابت
 
نشان saeed_s58
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 457
ارسال پيام توسط Yahoo به saeed_s58
ج: انکار شرک

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر اهل تقوی و آنان که تمسک به آیات الهی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و از تحمیل توهمات خود به آیات خدا پرهیز دارند.
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات اهل ایمان.
به نوبه خود سعی کردم تا تمامی مطالب نگاشته شده را مطالعه و بررسی نمایم و از بزرگوارانی که برای خدا مطالبی را نگاشته‌اند کمال تشکر را دارم که خدای متعال ایشان را جزای خیر عنایت فرماید.
مسأله توحید و شرک از مطالب اساسی تمامی ادیان الهی بوده و هست و البته از مسائل بسیار دقیق است که نیاز است روی آن تأمل جدی صورت گیرد و چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، نسبت به آموزه‌های دینی مربوط به آن تحفظ داشته باشیم.
ابتدای امر که با عنوان این بحث مواجه شدم، انتظارم از ایجادکننده آن این بود که انصاف را سرلوحه کار قرار دهد، چه اینکه در مقام عمل، اگر غیر از این باشد، قطعاً شخص مرتکب شرک شده و چیزی جز خدای متعال و رضای او را در کار خود در نظر گرفته، پس اگر بنای توحید داریم، خوب است هر کدام از ما از خود شروع کنیم.
و اما در ادامه، آنچه که متوجه شدم، تلاش ایجادکننده بحث در پرش از این شاخه به آن شاخه بود که البته ممکن است شگرد بحثی این فرد باشد یا اینکه از روی عصبانیت متوجه نیست که چه می‌کند که در این صورت توصیه می‌شود اگر از استناداتی که به آیات الهی می‌شود، خشمگین شده، قدری از بحث کردن دوری نماید و سپس بعد از تأمل بیشتر، در صورتی که از پاسخ‌های مطرح شده قانع نشد، با رعایت انصاف به ابهاماتی که برایش مطرح شده بپردازد و همچنین به سؤالات دیگران پاسخ گوید.
یک نکته روشی هم به نظر می‌رسد که لازم است در مباحثه رعایت شود و آن هم اینکه تا موضوعی رسیدگی نشده، موضوع دیگری مطرح نشود.
از ایجادکننده این بحث تقاضا می‌کنم که قدری بیشتر در آنچه نوشته می‌شود دقت نماید، چرا که مسؤولیت این شخص نسبت به دیگران شاید بیشتر باشد.
در این خصوص نیز حداقل دو مورد را دیدم که برایم عجیب بود. اول اینکه ایجادکننده بحث مدعی مراجعه به قرآن و استفاده از آن است و حال آنکه می‌گوید که: «شاید من به دستورات زبان عربی زیاد آشنا نباشم ...». آیا برای مراجعه به قرآن نیازی به آشنایی با دستورات زبان عربی نیست؟
بدتر از آن اینکه در جایی که به خیال خود با حالت پیروزمندانه از تصور ترک بحث توسط یکی از افراد مشارکت کننده در بحث، پرچم پیروزی به اهتزاز درمی‌آورد که:
«وقتی دربرابر آیات قرآن جوابی ندارد کنارمی کشد»
و سپس این پاسخ را دریافت می‌کند که:
«وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقينَ وَ الْكافِرينَ في‏ جَهَنَّمَ جَميعاً (النساء 140) »

که در صدد بیان دلیل عدم مشارکت در ادامه بحث برای مدتی بوده، باز هم حاضر نیست که نسبت به خطای تصور خود، صادقانه اعتراف کند!
در خصوص آیات قرآن کریم، صرف اینکه آیه آورده شود، بدون اینکه قصد فهم باشد و وقتی بنا این باشد که گزاره‌ای از پیش تصور شده را به نحوی به آیات ببندند و مقصود خود را بر آیات شریفه تحمیل نمایند، تمسک به قرآن نیست بلکه تحمیل به قرآن است و آنگاه اگر با این بیانات و تطبیقات غلط مقابله شود، آن را مقابله با قرآن تلقی کردن، نهایت ناجوانمردی و ملعنت و پلیدی است.
saeed_s58 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از saeed_s58 بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Saturday 18 May 2019   #191
saeed_s58
عضو ثابت
 
نشان saeed_s58
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 457
ارسال پيام توسط Yahoo به saeed_s58
ج: انکار شرک

و اما در خصوص مسأله محکم و متشابه:
آیا ایجادکننده این بحث، منکر وجود محکم و متشابه در قرآن است؟ یا اینکه معتقد است اگر چیزی در قرآن اثبات شده بود و خدای متعال فرموده بود که چنین چیزی هست ولی ما پیدا نکردیم، نعوذ بالله آیه قرآن اشتباه است یا ما نتوانسته‌ایم مصداقی از آن را پیدا کنیم؟
saeed_s58 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از saeed_s58 بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Saturday 18 May 2019   #192
عبدالعلی69
عضو ثابت
 
نشان عبدالعلی69
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2013
مكان: نعیم
پاسخ‌ها: 23,855
ج: انکار شرک

خدا می فرمایند متشابه هست در قران

اما غانت هالک مابون زنیم رسول زنده کنجکاو1می فرمایند نیست

خود معلومه متشابه نیست

حتما بزعم این ملاعین ابناالدعی خداوند متعال (العیاذ بالله العلی العظیم )حواسشون نبوده واز دست مبارکشون در رفته وفرموده ایات متشابه داریم (العیاذ بالله العلی العظیم )
خدا لعنتت کنه بچه مزلف چن تا نقطه ای یا بینهایت نقطه ای که ما رو مجبور می کنه اینطور حرف بزنیم
__________________
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء
عبدالعلی69 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #193
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 2,179
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
یعنی از نگاه شما اهمیتی ندارد که راسخون تاویل بدانند یا ندانند ؟
بسیار اهمیت دارد، اما میدان فهم است، چه مانعی داشت تا خداوند متعال عبارت را تغییر میداد و میفرمود: و لا یعلم تاویله الا الله و یقول الراسخون فی العلم آمنا به کل من عند الله؟ به نظر شما چرا خدا، قراء و مفسران و مترجمان را سرگردان کرده و طوری واو عطف آورده که قطعا نمیتوان گفت کدامیک منظور است؟ شما دو ترجمه آوردید که دو جور بود، کدامیک میخواهند نعوذ بالله قرآن را تغییر دهند؟

آنچه به ذهن من میرسد و اطمینان نسبت به آن دارم اینکه خداوند متعال جمله را طوری آورده که دو نوع راسخون در علم معرفی کند، امیرالمؤمنین ع در روایت فرمودند: سمّی ترکهم التعمق رسوخا، یعنی خداوند کسانی که وارد چالشهای متشابهات نمیشوند را راسخ نامیده است، و این معنای خوب و روشنی است، اما در روایت دیگر آمده: ما راسخ در علم هستیم و ما میدانیم.

راستی اگر گفتن اینکه: (ایمان به قرآن آوردیم و تمامش از ناحیه خداست) را رسوخ در اعتقاد بنامیم مانعی دارد؟ آیا مگر رسوخ در علم، محتاج علم نیست؟ آیا میشود راسخ در علم باشد اما آنچه مورد آیه است را جاهل باشد؟ از این تلنگرهای ذهنی، میتوان معنای دومی را حدس زد، یعنی هر چند یک نوع از راسخون در علمِ صیانت اعتقاد میگویند: (ایمان به قرآن آوردیم و تمامش از ناحیه خداست)، اما نوع دیگر راسخون در علمِ به حقائق، خداوند آنها را به تاویل، آگاه فرموده است، کما اینکه حضرت خضر ع فرمود: سأنبئك بتأويل ما لم تستطع عليه صبرا، و همچنین: يجتبيك ربك ويعلمك من تأويل الأحاديث، نظیر اینها آیه اشاره میفرماید که در امت اسلامی هم هستند راسخون در علم که خدا تاویل قرآن را به آنها آموخته است.
.
hosyn حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Sunday 19 May 2019   #194
کنجکاو1
عضو ثابت
 
نشان کنجکاو1
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2012
پاسخ‌ها: 1,572
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط saeed_s58 نوشته شده است نمايش نوشته
بسم الله الرحمن الرحیم

و اما در ادامه، آنچه که متوجه شدم، تلاش ایجادکننده بحث در پرش از این شاخه به آن شاخه بود که البته ممکن است شگرد بحثی این فرد باشد یا اینکه از روی عصبانیت متوجه نیست که چه می‌کند که در این صورت توصیه می‌شود اگر از استناداتی که به آیات الهی می‌شود، خشمگین شده، [/SIZE]
باسلام بر موحدان ویکتاپرستانی که بجز رضایت خداوند و بازگو کردن حقایق آیات الهی نیت دیگری ندارند

درباره عصبانیت گفتید که بخاطر عصبانیت از این شاخه به آن شاخه می پرید گفتمان این تایپیک حول محور شرک است حالا از هر آیه قرآن درباره شرک سخن گفتن ازشاخه به شاخه ای دیگرنیست مگر اینکه دوستان بحث را عوض کنند

اما باید دید چه کسی از آیات الهی عصبانی شده است بعضی از مطالب دوستانتان را دراینجا قرارمی دهم تا بهتر قضاوت کنید اگر یک طرفه قضاوت نمی کنید

نقل قول:
بیتقوائی و دین فروشی وهابیت و آل سعود و تهمت زدن به سایر مذاهب مسلمان، آن را به جائی رساند که اکنون عملا نوکری کفر و شرک و یهود را می‌کنند و گاو هفت من شیرده شده‌اند. از آن‌ها عبرت بگیرید و این اراجیف خود را متوقف کنید. این فسق متهورانه و بی‌خجالت و بی‌حیا، دین شما را به فساد کشانده و بیشتر از این هم خواهد کشاند.


نقل قول:
جواب واضح است، چون به جای اینکه به خود خداوند مراجعه کنند به آیات قرآن مراجعه کردند، و شرکاء آنها آیات قرآن بودند، آنها خداوند را کافی نمیدانستند و به واسطه‌هایی در کنار خدا باور داشتند که همانا آیات قرآن بود، لذا احتمال نمیدادند که با آیات قرآن که کلام خداوند است میتوانند مشرک شوند.

نقل قول:
بچه چن تا نقطه ای ترجمه رو بیار

الاغ مسخره ملعون خبیث که کارت شده مسخره کرده قران
دم خواب وخر را شاید بشه صداش زد
نقل قول:
بچه چن تا نقطه ای مزلف .......................پررو .....................
خدا می فرماید ایات قران دو دسته هست عده ای ش محکم است عده ایش متشابه و........
بی حیاء دریده اقای حسین مثل ادم باد حرف می زنه ........
احمیق زنیم مابون یهودی بهائی و...........بدبخت بیچاره چرا ایه رو ترجمه نمی کنی
کنجکاو1 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Sunday 19 May 2019   #195
صبح
همانا صبح نزديك است
 
نشان صبح
 
تاريخ ثبت نام: Sep 2002
مكان: زمین خدا
سن: 40
پاسخ‌ها: 34,301
روزنوشته ها: 10
ج: انکار شرک

نقل قول:
در اصل توسط کنجکاو1 نوشته شده است نمايش نوشته
باسلام بر موحدان ویکتاپرستانی که بجز رضایت خداوند و بازگو کردن حقایق آیات الهی نیت دیگری ندارند

درباره عصبانیت گفتید که بخاطر عصبانیت از این شاخه به آن شاخه می پرید گفتمان این تایپیک حول محور شرک است حالا از هر آیه قرآن درباره شرک سخن گفتن ازشاخه به شاخه ای دیگرنیست مگر اینکه دوستان بحث را عوض کنند

اما باید دید چه کسی از آیات الهی عصبانی شده است بعضی از مطالب دوستانتان را دراینجا قرارمی دهم تا بهتر قضاوت کنید اگر یک طرفه قضاوت نمی کنید
ظاهرا بیش از این که ما عصبانی بوده‌ایم - که نبوده‌ایم - ... شما عصبانی می‌خوانید ..

جملۀ من بیشتر از سر دلسوزی بود چون روشن است با این اتهامات سطحی و کفرآلود شما نسبت به ایمان به پیامبر خدا و اطاعت از او، این‌جا کسی ککش به گزاره‌های بی‌محل شما نمی‌گزد و قطعا آن‌چیزی که شما برای خودتان بر خلاف قرآن ساخته‌اید را اسلام و سلم و تسلیم تلقی نمی‌کند. این‌جا صحرا و بادیه نیست که رئیس قبیله‌ای چیزی را از سر دلخواه خداوندگاری خود تولید کند و دیگران مجبور به تکرار و دیکته نویسی از آن باشند ... اگر شما خود گرفتار چنین محیطی هستید، طبعا باید به خود مراجعه کنید.
__________________
صبح حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از صبح بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 03:17AM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts