بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

گفتگوي بسته شده
 
ابزار گفتگو
قديمي Wednesday 4 May 2016   #451
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته
مثال را زدم تا دریابیم یکی از اعضای اهل بیت (= خانواده) نبی خود پیامبر است به همین خاطر از ضمیر جمع مذکر استفاده شده است. مانند قضیه همسر ابراهیم که جزء خانواده ابراهیم است و طبق قاعده لازم است این مجموعه با جمع مذکر بیان شود . به عبارت دیگر خداوند به همسر ابراهیم می گوید: «آیا از فرمان خدا تعجب میکنی؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است؛ چرا که او ستوده و والا است!» این هم ترجمه من نیست که فکر کنی مخصوصاً اینگونه ترجمه کرده ام.
دوست گرامی، حاصل حرف شما این است که مانعی ندارد به جمعی که پیامبر در بین آنها هستند، خطاب با ضمیر جمع برای مردان شود، مثل آیه اهل البیت حضرت ابراهیم .

خوب! میپذیریم، حرفی که نیست، اما شما از جواب اشکال این آیه مورد بحث، طفره نروید ای دوست گرامی! چند بار تکرار کنم؟!

آیا من در آیه اهل البیت حضرت ابراهیم مشکلی داشتم؟ هرگز! مشکل در هفت آیه پشت سر هم سوره احزاب است!

اگر همین یک آیه تطهیر بود، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، ما حرف شما را میپذیرفتیم که چون در جمع زنان پیامبر خدا خود حضرت حضور داشتند و مخاطب اصلی اهل البیت بودند، از باب تشریف خطاب، ضمیر جمع برای مردان به کار میرفت.

اما مشکل این است که ما ۲۴ ضمیر داریم! شما باید روند ۲۴ ضمیر را حل کنید! آیا دوست شما نگفتند: (چرا زنان پيامبر بايد چنين كنند و چنان نكنند؟) و سپس پاسخ دادید: (چون : خداوند مي خواهد بدينوسيله آنها را از پليدي و گناه پاكسازي نمايد) آیا خداوند هنگام دستور دادن به اقامه نماز و ایتاء زکات، یاد پیامبر نبود، بلکه در عوض به زنان میگوید: از پیامبر خدا اطاعت کنید، چرا اطاعت کنید؟ تا پیامبر پاک شود؟!!!! حالا به یاد پیامبر افتاد؟!!! و جالب است که پس از قضیه تطهیر، دوباره خطاب جمع برای زنان میشود: آیات الهی را در خانه‌های خود یاد کنید، فقط وقت بردن رجس، پیامبر با آنها شریک میشوند؟! وقت اقامه نماز و ایتاء زکات و تلاوت آیات خدا، حضرت شریک آنها نیستند؟


پس بحث ما بر سر اینکه آیا میشود ضمیر جمع مردان برای اهل البیت آورد، نیست، بلکه بر سر وجود دو ضمیر ناهماهنگ در بین ۲۴ ضمیر است، و این را بیاد جواب دهید و تحلیل علمی و تفسیری کنید، روال طبیعی این بود که گفته شود: انما یرید الله لیذهب عنکنّ الرجس اهل البیت و یطهّرکنّ تطهیرا.

خلاصه سؤال: چرا در بین ۲۴ ضمیر جمع مخاطب برای زنان، دفعتا ضمیر ۲۱ و ۲۲ جمع برای مردان شده، و سپس ضمیر ۲۳ و ۲۴ دوباره جمع برای زنان شده؟

.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 4 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 4 May 2016   #452
ghanet
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 1,226
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، حاصل حرف شما این است که مانعی ندارد به جمعی که پیامبر در بین آنها هستند، خطاب با ضمیر جمع برای مردان شود، مثل آیه اهل البیت حضرت ابراهیم .

خوب! میپذیریم، حرفی که نیست، اما شما از جواب اشکال این آیه مورد بحث، طفره نروید ای دوست گرامی! چند بار تکرار کنم؟!

آیا من در آیه اهل البیت حضرت ابراهیم مشکلی داشتم؟ هرگز! مشکل در هفت آیه پشت سر هم سوره احزاب است!

اگر همین یک آیه تطهیر بود، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، ما حرف شما را میپذیرفتیم که چون در جمع زنان پیامبر خدا خود حضرت حضور داشتند و مخاطب اصلی اهل البیت بودند، از باب تشریف خطاب، ضمیر جمع برای مردان به کار میرفت.

اما مشکل این است که ما ۲۴ ضمیر داریم! شما باید روند ۲۴ ضمیر را حل کنید! آیا دوست شما نگفتند: (چرا زنان پيامبر بايد چنين كنند و چنان نكنند؟) و سپس پاسخ دادید: (چون : خداوند مي خواهد بدينوسيله آنها را از پليدي و گناه پاكسازي نمايد) آیا خداوند هنگام دستور دادن به اقامه نماز و ایتاء زکات، یاد پیامبر نبود، بلکه در عوض به زنان میگوید: از پیامبر خدا اطاعت کنید، چرا اطاعت کنید؟ تا پیامبر پاک شود؟!!!! حالا به یاد پیامبر افتاد؟!!! و جالب است که پس از قضیه تطهیر، دوباره خطاب جمع برای زنان میشود: آیات الهی را در خانه‌های خود یاد کنید، فقط وقت بردن رجس، پیامبر با آنها شریک میشوند؟! وقت اقامه نماز و ایتاء زکات و تلاوت آیات خدا، حضرت شریک آنها نیستند؟


پس بحث ما بر سر اینکه آیا میشود ضمیر جمع مردان برای اهل البیت آورد، نیست، بلکه بر سر وجود دو ضمیر ناهماهنگ در بین ۲۴ ضمیر است، و این را بیاد جواب دهید و تحلیل علمی و تفسیری کنید، روال طبیعی این بود که گفته شود: انما یرید الله لیذهب عنکنّ الرجس اهل البیت و یطهّرکنّ تطهیرا.

خلاصه سؤال: چرا در بین ۲۴ ضمیر جمع مخاطب برای زنان، دفعتا ضمیر ۲۱ و ۲۲ جمع برای مردان شده، و سپس ضمیر ۲۳ و ۲۴ دوباره جمع برای زنان شده؟

.
من آنچه لازم بود بگویم گفتم و همگان دلایل خود را نوشتند، دیگر لزومی به ادامه این بحث نمی بینم.
ghanet حاضر نيست  
قديمي Wednesday 4 May 2016   #453
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته
من آنچه لازم بود بگویم گفتم و همگان دلایل خود را نوشتند، دیگر لزومی به ادامه این بحث نمی بینم.
دوست گرامی، آنچه لازم بود نگفتید! لازم بود که رمز وجود دو ضمیر ناهماهنگ بین ۲۴ ضمیر هماهنگ، بدون تغییر خطاب را روشن کنید! آیا این لازم نیست؟! آیا این حفظ احترام ناظرین بحث است؟ آنها فرق لازم با غیر لازم در یک گفتگوی علمی را نمیدانند؟
.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 4 May 2016   #454
طارق
مهمان
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 355
روزنوشته ها: 4
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
اولا:

و اما جمله پایانی شما، که منظور حضرت ابراهیم و همسر ایشان بودند، پس با علیکم مناسبت ندارد، چون عرب به دو نفر، خطاب تثنیة میکند نه جمع، یعنی میگوید: علیکما.
.
باسلام
شما مثل اینکه همسر و فرزند دیگر ابراهیم هاجر و اسماعیل را فراموش کردید پس در این جمع باید اسماعیل ومادرش را حساب کنی
آیا زن ابراهیم اهل بیت ابراهیم هستند یا نه فقط یک جواب لازم است بله یا خیر ؟
طارق حاضر نيست  
قديمي Wednesday 4 May 2016   #455
هام
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 83
روزنوشته ها: 2
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، من همراه شما هستم، و با هم داد میزنیم اصلا حدیث کساء دروغ است! خوب! حالا برگردیم به آیات قرآن، آیا در عربی ضمیر جمع مردان و زنان فرق دارد یا خیر؟

پس جواب دهید: چرا در بین ۲۴ ضمیر، ۲۰ ضمیر اول، ضمیر جمع زنان، و ضمیر ۲۱ و ۲۲ ، ضمیر جمع مردان، و ضمیر ۲۳ و ۲۴ ، ضمیر جمع زنان؟

مگر شما نگفتید: (چرا زنان پيامبر بايد چنين كنند و چنان نكنند؟) و سپس پاسخ دادید: (چون : خداوند مي خواهد بدينوسيله آنها را از پليدي و گناه پاكسازي نمايد)
پس توضیح دهید که چرا به جای کلمه (آنها) در عبارت شما، ضمیر جمع مذکر که برای مردان است برای زنان آمده است؟
.
بنام یگانه مولایمان الله
با سلام

دوست عزیز شما هنوز جواب مرا ندادید خداوند سبحان در كلام شريفش از ميان نمازهاي يوميه تنها به دو نماز اشاره مي كند و ديگر هيچ : صلاة الفجرو صلاة العشاء
این دیگر حدیث کسانیست که دروغ باشددرواقع كساني كه دنبال حديث كسا را گرفته اندوبه هر حبل وریسمانی می آویزند و مي خواهند آيه به اصطلاح تطهير را تأويل نمايند تا نشان دهند منظور از اهل بيت همان پنج تن هستند. آنها مي خواهند فتنه اي بپا كنند كه نتيجه اي جز تفرقه ندارد علاوه بر اين ، شيطان قصد دارد با جعل عنوان معصوميت براي بندگان مخلص خداوند ، صفت خداوندي پاك و منزه بودن را به مجموعه صفات آلهه ساختگي خود اضافه نمايد و نيزمطالبي را كه بعد از مرگشان از قول آنها نقل مي كند كاملاً موجه سازد. تا وقتي حكم كرد«امام صادق مي گويد از طعام دريا جز ماهي پولك دار و ميگو ديگر همه چيز حرام است» اين حكم بتواند بر حكم خدايي كه همه آبزيان را حلال اعلام كرده است غلبه نمايد آری همچنان که دوست عزیز قانت فرمودند وچهار سند قرآنی ارائه نمودن از قرآن كريم چنين بنظر مي آيد كه در عصر رسول الله تنها همين دو نماز اقامه مي شده اند و در گذر ايام همچون بسياري از مفاهيم قرآني بتدريج در معرض تلبيس و دگرگوني قرار گرفته و نهايتاً به يك سري حركات اندامي و الفاظ كلامي مبدل شده اند كه امروز به عنوان نمازهاي پنجگانه مي شناسيم و فريقين تا حدودي بر سر اين الفاظ و حركات با يكديگر اختلاف دارند و هريك سليقه خود را درست و منتسب به رسول الله دانسته و سليقه ديگري را نا درست مي پندارند.
حال كه تنها اين دو نماز فرض شده ؟ شما بدون هیچ سند قرآنی تنها با تکیه به قدمت وکثرت مردمانی که آنرا انجام داده اند بیان فرمودید چون این آیه در صدد شمردن نمازها نیست، بلکه در صدد بیان ثلاث عورات لکم است،آیا این شما نبودید که بیان فرمودید من هرگز دنبال جواب دلخواه خود نیستم، بلکه دنبال جوابی هستم که با آیات قران کریم سازگار باشد، و بافتنی نباشدآیا این جواب شما به این فرمان مهم الهی بافتنی نیست ایاتی دیگری در قران هستند که نشان میدهد که جواب شما نه تنها با قران سازگار نیست بلکه طبق آیات دیگر این کتاب ، جواب شما یک جواب بی معنا وعوام فریبانه خواهد بود این فرمان خداوند است که ایمان آورندگان به این کتاب باید دست از سر مردگان بردارند وآنهارا به حال خود وخدای خود واگذارند .خداوند مي گويد اشخاص را رها كنيد ، اينكه ابراهيم و محمد كه بودند و چه كردند و چه مقام و منزلتي داشتند جز تفرقه هيچ ارمغاني براي شما نخواهند داشت اگر علي چنين بود و عمر چنان كرد اين به خودشان مربوط است و بابت كار آنها نه به شما پاداش مي دهند و نه شما را محاكمه خواهند كرد. جز خدا را فرمانبرداري نكنيد ، اين است آنچه كه هر پيامبري قومش را به آن سفارش كرده است و همين است نقطه اتحاد انسانها. چرا با پيروي از سخنان كذب و باطل يكديگر براي خداوند شريك قائل مي شويد

من قوياً معتقدم خود قران خيلي خوب خودش را توضيح مي دهد به شرط آنكه با عينك آن را به نظارت ننشينيم و تصور نكنيم شخص بخصوصي بايد بيايد و آن را براي ما توضيح دهد.
فقط كافي است دريابيم معاني آيات و سوره هاي اين كتاب در گرو يكديگر است و سعي نكنيم يك آيه را از پيكره اش جدا كنيم تا نتيجه مورد علاقه خود را از آن بگيريم.
متأسفانه قدمت و كثرت چيزي است كه هيچگاه دست از سر دين و دينداري بر نمي دارد و در عالم دين هرگز يكدست صدا ندارد حتي اگر آن دست از آن يك پيامبر باشد او را ديوانه خطاب خواهند كرد فقط به اين بهانه كه نشنيده اند ديگران چنان چيزي را كه او مي گويد بر زبان بياورند .
حال شمانيز مي گوييد : پس توضیح دهید که چرا به جای کلمه (آنها) در عبارت شما، ضمیر جمع مذکر که برای مردان است ......
ومن درجواب شما می گویم این یک فرمان است برای یکتاپرستان که همواره درمحاجه با کسائی که این کتاب را به تنهائی باور ندارندبه آیات خدا استناد کند نه به حبل و ریسمان البته شما از آنجا که قویا معتقد به پیداکردن عشال شتر هستید لابد از راه حبل وریسما ن که ما بلدش نیستیم توانسته ای به این امر مهم دست یابی و این یک سعادت است ولابداز کرامات شرکای خداوند است که به هر کس اعطاء نمی گردد

آخرين ويرايش هام ، Wednesday 4 May 2016 در 11:11PM.
هام حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #456
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط طارق نوشته شده است نمايش نوشته
شما مثل اینکه همسر و فرزند دیگر ابراهیم هاجر و اسماعیل را فراموش کردید پس در این جمع باید اسماعیل ومادرش را حساب کنی
حضرت ابراهیم شاید سالها قبل از این بشارت، آن دو را از سرزمین شامات به حجاز برده بودند در حالی که حضرت اسماعیل کودک بودند، و زمزم و سعی بین صفا و مروه یادگار آن روزگار است، ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرّم.

نقل قول:
در اصل توسط طارق نوشته شده است نمايش نوشته
آیا زن ابراهیم اهل بیت ابراهیم هستند یا نه فقط یک جواب لازم است بله یا خیر ؟
قدر متیقن، زنی که اگر طلاق داده شود یک رابطه ثابت لا یتغیر داشته باشد، جزء اهل بیت است، مثلا زن مردی که دختر عموی اوست، اگر طلاق داده شود، زوجه او دیگر نیست، ولی هنوز دختر عموی او هست، مثل جناب ساره که دختر عموی حضرت ابراهیم بود، اما زنی که وقتی طلاق داده شد کاملا بیگانه میشود در اینکه اهل بیت هست یا خیر اختلاف است، و صحابی معروف زید بن ارقم در یکی از بزرگترین کتاب حدیثی اهل سنت یعنی صحیح مسلم، استدلال میکند که زنان، اهل بیت نیستند، ولو در روایت قبلی قبول میکند که فی الجمله هستند، میگوید: (صحیح مسلم ج۴ ص۱۸۷۳) لا و أیم الله! زنان اهل بیت نیستند، چون زن روزگارانی را همراه مرد است سپس او را طلاق میدهد و به سوی پدر و و قوم خودش بازمیگردد، بلکه اهل بیت، ریشه و اصل شخص و قوم او هستند، همانها که صدقه بر آنها حرام است.

همین مطلب را قرآن کریم با ظرافت تمام بیان فرموده است که اگر فرصت شد به تفصیل عرض میکنم:

آیه ۲۸ که شروع آیات است میگوید: ای زنان پیامبر، اگر طالب دنیا هستید بیایید تا شما را طلاق داده رهایتان کنم!:

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَينْ‏َ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(28)

آیا زنی که طلاق داده شد، بر اهل بیت بودن باقی است؟ طبق نظر همه اختلاف کنندگان؟ خیر! این مقدمه قران است برای معرفی اهل بیتی که قابل طلاق دادن نیست! در آیه ۵ سوره تحریم دیگر جالب‌تر است:

عَسىَ‏ رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيرًْا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَئبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَئحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَ أَبْكاَرًا(5)

میفرماید اگر شما را طلاق دهد امید است خدا خیلی بهتر از شما نصیب او گرداند! مسلمان مؤمن ... !! آیا پس از این طلاق مسرّت بخش، باز اهل بیت هستند؟!
.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 5 May 2016   #457
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط هام نوشته شده است نمايش نوشته
دوست عزیز شما هنوز جواب مرا ندادید خداوند سبحان در كلام شريفش از ميان نمازهاي يوميه تنها به دو نماز اشاره مي كند و ديگر هيچ : صلاة الفجرو صلاة العشاء
دوست گرامی، جواب صلاة وسطی ندادید! گویا در قرآن شما این آیه نیست!


نقل قول:
در اصل توسط هام نوشته شده است نمايش نوشته
حال شمانيز مي گوييد : پس توضیح دهید که چرا به جای کلمه (آنها) در عبارت شما، ضمیر جمع مذکر که برای مردان است ......
ومن درجواب شما می گویم این یک فرمان است برای یکتاپرستان که همواره درمحاجه با کسائی که این کتاب را به تنهائی باور ندارندبه آیات خدا استناد کند نه به حبل و ریسمان
در کلام شما هیچ جوابی برای سؤال مورد بحث ندیدم، جز رجز! که امثال آن را بیش از نیم قرن است شنیده و خوانده‌ام، شما تازه کار هستید تقصیر من چیست؟

سؤال: چرا در بین ۲۴ ضمیر جمع مخاطب برای زنان، دفعتا ضمیر ۲۱ و ۲۲ جمع برای مردان شده، و سپس ضمیر ۲۳ و ۲۴ دوباره جمع برای زنان شده؟
.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 5 May 2016   #458
ghanet
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 1,226
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، آنچه لازم بود نگفتید! لازم بود که رمز وجود دو ضمیر ناهماهنگ بین ۲۴ ضمیر هماهنگ، بدون تغییر خطاب را روشن کنید! آیا این لازم نیست؟! آیا این حفظ احترام ناظرین بحث است؟ آنها فرق لازم با غیر لازم در یک گفتگوی علمی را نمیدانند؟
.
سلام
به خاطر احترام یک بار دیگر می گویم:
از میان این 24 ضمیر مخاطب بیست و دوتای آنها صرفاً زنان هستند و به همین دلیل است که به صورت مونث آمده اما در آن دوتای دیگر بعنوان خانواده پیامبر مورد خطاب قرار گرفته اند و بنابر این طبق قاعده باید با ضمیر مذکر بیان شود . درست مانند آیه 73 سوره هود که وقتی مخاطب صرفاً زن ابراهیم است ضمیر بصورت مونث آمده اما وقتی بعنوان عضوی از خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار گرفته بصورت مذکر بیان شده.
همسر ابراهیم وقتی از شنیدن آن خبر دچار تعجب می شود ملائکه به او می گویند آیا از فرمان خدا تعجب می کنی و در اینجا چون مخاطب صرفاً یک زن است ، ضمیر تعجب می کنی را به صورت مونث می آورد اما آنجا که این زن به عنوان خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار می گیرد با ضمیر مذکر بیان می شود.
گفتند: این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است.
این نحوه بیان در فارسی نیز رایج است . مثال:
شخصی که از دیگری عصبانی شده به او می گوید شما خانواده خوبی نیستید یا برعکس شما خانواده فهیمی هستید.

آخرين ويرايش ghanet ، Thursday 5 May 2016 در 04:13AM.
ghanet حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #459
ghanet
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 1,226
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط saeed_s58 نوشته شده است نمايش نوشته
آنچه که مدعی مرتباً تکرار می‌کند و استدلال می‌کند مورد اول است و برای موارد بعدی به هیچ عنوان دلیلی نیاورده و گویا نخواسته متوجه شود یا خود را به کوچه دیگری زده، حال آنکه مقصود سؤال از اول هم واضح بوده است.
و الیه ترجع الامور

اینها دلیلی برای مورد دوم نیستند ؟! چرا نیستند؟

نقل قول:
شرکای مشرکین چه ئکسانی بودند؟ به گمان آنها ملائکه بودند.
چگونه این اثبات می شود؟

از آیه 94 همین سوره انعام که در آن شرکاء را همان شفعاء معرفی می کند.
از آیه 40 سوره سبا که خداوند خطاب به ملائکه می فرمایند: آیا مشرکان شما را پرستش می کردند و ملائکه در پاسخ می گویند پروردگارا تو پاک و منزهی و تو ولی ما هستی بلکه آنها جن را پرستش می کردند و اکثرشان به جن ایمان داشتند.

از آیه 28 سوره یونس که خداوند مشرکان و شرکایشان را در عرصه محشر گرد می آورد و سپس شرکای آنها انکار می کنند که مشرکان ایشان را عبادت می کرده اند و آنها از این عبادت مشرکان ابراز بی اطلاعی می کنند. و امثال این آیات
کسی که موضعش انکاری است اگر دری از آسمان به رویش باز کنی و او را پیوسته بالا بری خواهد گفت: مرا چشم بندی کرده اند.
چرا؟ چون نمی خواهد حقیقت را ببیند.
شما دلایل من را یا ندیدید یا نمی خواهید ببینید و به همین خاطر بود که درباره شان کلمه ای ننوشتی
ghanet حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #460
saeed_s58
عضو ثابت
 
نشان saeed_s58
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 457
ارسال پيام توسط Yahoo به saeed_s58
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

باسمه تعالی
نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته

اینها دلیلی برای مورد دوم نیستند ؟! چرا نیستند؟

واضح است عدم دلیلیت آنها بر ادعاهای مدعی و باز هم تکرار می‌کنم که مدعی خود را به ندیدن زده است و متأسفانه حتی بعد از ارائه تحلیل‌شده‌ی ادعای خود نیز از پاسخ دادن طفره می‌رود.
اینکه برای دلیلیت، مدعی باید ادعای خود را اثبات کند و وجه ارتباط آنچه را که به عنوان دلیل آورده، روشن نماید، نزد عقلاء واضح است. نزد مدعی و امثال او که همه چیز را می‌خواهند از قرآن به شکل صریح در بیاورند چطور؟ اگر بنای دیگری هست با دلیل از قرآن توضیح داده شود.

نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته
کسی که موضعش انکاری است اگر دری از آسمان به رویش باز کنی و او را پیوسته بالا بری خواهد گفت: مرا چشم بندی کرده اند.
چرا؟ چون نمی خواهد حقیقت را ببیند.
شما دلایل من را یا ندیدید یا نمی خواهید ببینید و به همین خاطر بود که درباره شان کلمه ای ننوشتی

فعلاً مدعی در موضع انکار تمامی آنچه بناء عقلاء در تحقیق است می‌باشد و طبیعی است که وقتی همه چیز را انکار کرده و به جای آن راهی را پیشنهاد می‌دهد، این راه باید عملی بودنِ خود را نشان دهد.
سیر بحث را مجدداً مرور می‌کنم:
۱- مدعی ادعا کرده که تقوا به معنای این است که صرفاً از قرآن استفاده شود در فهم مطالب و هر آنچه که عقلاء در تحقیق مورد استفاده قرار می‌دهند نفی کرد.
۲- از او خواسته شد تا همین را از قرآن به نحو صریح نشان دهد که از پاسخ به این درخواست سر باز زد.
۳- همچنین از او خواسته شد،‌ نسبتی را که به یکی از کاربران فعال در بحث داده است، بر اساس مبنای خودش از قرآن در بیاورد، که مدعی با این استدلال که او خودش دفاع کند! از نشان دادن کارآمدی روش خود طفره رفت و البته انّ الله یدافع عن الذین آمنوا
۴- در مرحله بعدی، با پیش‌فرض قرار دادنِ همین ادعا از او خواسته شد تا روش خود را و آنچه که به عنوان راه‌حل برای دینداری پیشنهاد می‌کند، توضیح دهد و با سؤالات مشخص از او خواسته شد که قدم به قدم، مبانی روشی خود را توضیح دهد، که با برخورد گزینشی، از این امر هم سر باز زد.
۵- در مرحله بعد به عنوان نمونه، باز یکی از موارد ادعایی او، به عنوان مطالعه موردی، محور قرار گرفت.
۶- پس از تکرار ادعاها و آوردن ادله‌ای که ارتباط آنها با ادعاها معلوم نشد، ادعاهای وی، بصورت تحلیلی به خودِ او عرضه شد که نتیجه‌ی آن پیشِ روی منصفین از عقلاء هست و توانایی یا عدم توانایی مدعی در پاسخگویی با روشِ پیشنهادیِ خودش، معلوم است.
جواب‌هایی که به یک سؤال تحلیلی داده می‌شود، اگر به همان تفصیل و متناسب با بندهای ارائه شده با ذکر نحوه استدلال نباشد، انشاء‌گونه تلقی خواهد شد و واقعاً برای پاسخ به سؤالات واضح و روشنی که مطرح شد، نیازی به این‌همه قلم‌فرسائی و ایراد اتهام نسبت به سؤال‌کننده نیست. و اینکه آیا دری که مدعی آن را باز کرده، به آسمان است یا به جحیم، عند الله معلوم است و در یوم الفصل که پرده‌ها برافتد بر همگان معلوم خواهد شد،‌ اگر اکنون امر مشتبه شده باشد، چه: یضلّ به کثیراً
و الی الله المشتکی

آخرين ويرايش saeed_s58 ، Thursday 5 May 2016 در 05:41AM.
saeed_s58 حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از saeed_s58 بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 5 May 2016   #461
طارق
مهمان
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2016
پاسخ‌ها: 355
روزنوشته ها: 4
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
حضرت ابراهیم شاید سالها قبل از این بشارت، آن دو را از سرزمین شامات به حجاز برده بودند در حالی که حضرت اسماعیل کودک بودند، و زمزم و سعی بین صفا و مروه یادگار آن روزگار است، ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرّم.

قدر متیقن، زنی که اگر طلاق داده شود یک رابطه ثابت لا یتغیر داشته باشد، جزء اهل بیت است، مثلا زن مردی که دختر عموی اوست، اگر طلاق داده شود، زوجه او دیگر نیست، ولی هنوز دختر عموی او هست، مثل جناب ساره که دختر عموی حضرت ابراهیم بود، اما زنی که وقتی طلاق داده شد کاملا بیگانه میشود در اینکه اهل بیت هست یا خیر اختلاف است، و صحابی معروف زید بن ارقم در یکی از بزرگترین کتاب حدیثی اهل سنت یعنی صحیح مسلم، استدلال میکند که زنان، اهل بیت نیستند، ولو در روایت قبلی قبول میکند که فی الجمله هستند، میگوید: (صحیح مسلم ج۴ ص۱۸۷۳) لا و أیم الله! زنان اهل بیت نیستند، چون زن روزگارانی را همراه مرد است سپس او را طلاق میدهد و به سوی پدر و و قوم خودش بازمیگردد، بلکه اهل بیت، ریشه و اصل شخص و قوم او هستند، همانها که صدقه بر آنها حرام است.

همین مطلب را قرآن کریم با ظرافت تمام بیان فرموده است که اگر فرصت شد به تفصیل عرض میکنم:

آیه ۲۸ که شروع آیات است میگوید: ای زنان پیامبر، اگر طالب دنیا هستید بیایید تا شما را طلاق داده رهایتان کنم!:

يَأَيهَُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَينْ‏َ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(28)

آیا زنی که طلاق داده شد، بر اهل بیت بودن باقی است؟ طبق نظر همه اختلاف کنندگان؟ خیر! این مقدمه قران است برای معرفی اهل بیتی که قابل طلاق دادن نیست! در آیه ۵ سوره تحریم دیگر جالب‌تر است:

عَسىَ‏ رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيرًْا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَئبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَئحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَ أَبْكاَرًا(5)

میفرماید اگر شما را طلاق دهد امید است خدا خیلی بهتر از شما نصیب او گرداند! مسلمان مؤمن ... !! آیا پس از این طلاق مسرّت بخش، باز اهل بیت هستند؟!
.
جناب حسین موضوع را نپیچون فقط یک جواب آیا زن ابراهیم اهل بیت ابراهیم هست یانه ؟

کی حرف از طلاق زد کدام زن پیامبر طلاق گرفته اند
طارق حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #462
تعجب
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2014
پاسخ‌ها: 356
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط hosyn نوشته شده است نمايش نوشته
دوست گرامی، اگر بخواهم بدون پرده‌پوشی، آنچه فهم و عقیده خودم راجع به این سؤال شماست را عرض کنم، میگویم: کلام صریح، مشمول دو قانون لایتغیر است، ۱- داشتن آلترناتیو ۲- اندراس تدریجی.

اگر این حرف درست باشد، در مقابل، کلامی که از انعطاف تعبیر برخوردار است، طول عمر بیشتر دارد، و برخوردار از یک سیستم خودترمیم است، و دقیقا همین که میتواند سبب اختلاف بین ناظرین شود، در طول عمر خود، نشاط خود را برای مخاطبینش حفظ میکند، و... که اگر به واقعیت غیر قابل انکار تفاسیر قرآن در طول تاریخ گذشته و نیز آینده نظر کنیم این را تصدیق میکنیم.
.
یعنی بنا به دلایلی که فرمودید قوانین غیرشفاف و گنگ که هر کسی بتواند برداشتی متفاوت از آن ارایه کند از قوانین واضح و شفاف بهتر هستند؟
فکر نمیکنم هیچ حقوقدانی با شما هم نظر باشد.!(مگر اینکه بنده سخن شما را درست متوجه نشده باشم)
در مورد قوانین و احکام اسلام , این اختلاف برداشت نه تنها باعث نشاط نشده است بلکه موجب کشته شدن و ریختن خون صدها هزار نفر شده است.

در مورد خودترمیم بودن صحبت کردید. قوانین اسلام با اینکه منصوب به خدا هستند اما در واقع بسیاری از آنها در عصر حاظر توسط ملایان وضع میشوند و یا تغییر و ترمیم میشوند.
تعجب حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #463
تعجب
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Mar 2014
پاسخ‌ها: 356
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته
منطق قزآن با منطق کتبی که تا امروز توئسط بشر نوشته شده متفاوت است

یعنی منطق قرآن غیرمنطقی است؟؟!! قبل ازاینکه خوانده و تجزیه و تحلیل شود باید آنرا قبول کرد؟؟!!! یعنی باید اول خود را فریب داد!

نقل قول:
آن عده بر اساس قرآن چنین نمی گویند و آنچه باعث این اختلافات می شود مربوط به سخن غیر قرآن است. همانگونه که خود اذعان داشتی ؛ امکان ندارد کسی نگاهش به قرآن باشد و خداوند به او بگوید دستانت را تا آرنج بشو و او برایش این سئوال پیش بیاید که باید از بالا به پایین شست یا از پایین به بالا.
گرامی
بنده خیلی واضح صحبت کردم , نمیدانم چرا موضوع را به جای دیگر وصل کردید!!
در مورد اختلاف نظر در مورد وضو آنچه گفتم اختلاف در مورد جهت شستشوی آرنج و دست نبود. بنده واضح گفتم عده ای این آیه را میخوانند و میگویند آیه میگوید باید "پا" را شست و عده ای میگویند خیر آیه میگوید باید "پا" را مسح کشید.
در این اختلاف هیچ ارجاعی به احادیث نشده است. خود متن قرآن واضح نیست و خدا نتوانسته منظور خود را واضح و روشن بیان کند!!

نقل قول:



حرف این عده را جدی نگیر چون آنها بر اساس رأی خودشان حرف ذنمی زنند و قرآن نمی خوانند بلکه فقط اینها را از روی احادیث و روایات می گویند.
شما مطمئن هستید آن موارد نقض صرفاً با تکیه بر قرآن حاضل شده است؟ اگر شک ندارید لطفاً نمونه بیاورید.
گویا شما در خواب فرو رفته اید!!
در همین سرنگار در مورد مواردی که ذکر کردم فقطو فقط از قرآن با شما بحث شده است و هیچ صحبتی از احادیث نشده است.
باز هم برای شما چند نمونه ذکر میکنم.
مواردی مانند توسل و علم غیب و معصومیت در همین سرنگار مطرح شده اند. نظر شما با نظر سایر کاربران متفاوت بوده است. شما با خواندن چند آیه نظری دارید و دیگران با خواندن همان آیات نظری متفاوت با شما دارند و در این بین هیچ صحبتی از حدیث و منبع غیر قرآنی در میان نبوده است. اختلاف نظر در مورد مفهم آیات است.
چرا خدا نتوانسته قوانین خود را واضح بیان کند در حالی که او از قدرت و علم بی نهایت برخوردار است؟؟!!
اگر من از علم بی نهایت , قدرت بی نهایت و زمان بی نهایت برخوردار بودم قطعا میتوانستم سخنان و قوانین خود را چنان مطرح کنم که هیچ کس نتواند چیزی خارج از منظور من برداشت کند!! اما قطعا خدا در چنین امری شکست خورده است!

نقل قول:
این امکان وجود دارد که ما نتوانیم برخی از احکام قرآن را بفهمیم اما آیا اشکال از قرآن است؟
قطعا اشکال از قرآن است.
طبق ادعای مسلمانان قرآن کتابی است که قوانین خدا را برای انسان بیان میکند تا انسان به کمک آن زندگی دنیوی و آخروی خود را بسازد. حال اگر انسان در فهم مطالب این کتاب دچار مشکل شود قطعا خطا به نگارنده کتاب بازمیگردد.
تعجب حاضر نيست  
قديمي Thursday 5 May 2016   #464
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط ghanet نوشته شده است نمايش نوشته
سلام
به خاطر احترام یک بار دیگر می گویم:
از میان این 24 ضمیر مخاطب بیست و دوتای آنها صرفاً زنان هستند و به همین دلیل است که به صورت مونث آمده اما در آن دوتای دیگر بعنوان خانواده پیامبر مورد خطاب قرار گرفته اند و بنابر این طبق قاعده باید با ضمیر مذکر بیان شود . درست مانند آیه 73 سوره هود که وقتی مخاطب صرفاً زن ابراهیم است ضمیر بصورت مونث آمده اما وقتی بعنوان عضوی از خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار گرفته بصورت مذکر بیان شده.
همسر ابراهیم وقتی از شنیدن آن خبر دچار تعجب می شود ملائکه به او می گویند آیا از فرمان خدا تعجب می کنی و در اینجا چون مخاطب صرفاً یک زن است ، ضمیر تعجب می کنی را به صورت مونث می آورد اما آنجا که این زن به عنوان خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار می گیرد با ضمیر مذکر بیان می شود.
گفتند: این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است.
این نحوه بیان در فارسی نیز رایج است . مثال:
شخصی که از دیگری عصبانی شده به او می گوید شما خانواده خوبی نیستید یا برعکس شما خانواده فهیمی هستید.
با تشکر از اینکه احترام ناظرین را نگه داشتید، و امیدوارم با حوصله به بقیه سؤالات من هم در همین زمینه پاسخ دهید تا بحث روشن شود.


نقل قول:
از میان این 24 ضمیر مخاطب بیست و دوتای آنها صرفاً زنان هستند و به همین دلیل است که به صورت مونث آمده اما در آن دوتای دیگر بعنوان خانواده پیامبر مورد خطاب قرار گرفته اند
منظور از خانواده چیست؟ آیا فقط زنان هستند؟ آیا تمام خویشان نسبی است؟ آیا تمام خویشان نسبی و سببی است؟ یا فقط زنان و فرزندان است؟ اگر فرزند پسر نباشد چطور است؟


نقل قول:
و بنابر این طبق قاعده باید با ضمیر مذکر بیان شود . درست مانند آیه 73 سوره هود که وقتی مخاطب صرفاً زن ابراهیم است ضمیر بصورت مونث آمده اما وقتی بعنوان عضوی از خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار گرفته بصورت مذکر بیان شده.
همسر ابراهیم وقتی از شنیدن آن خبر دچار تعجب می شود ملائکه به او می گویند آیا از فرمان خدا تعجب می کنی و در اینجا چون مخاطب صرفاً یک زن است ، ضمیر تعجب می کنی را به صورت مونث می آورد اما آنجا که این زن به عنوان خانواده ابراهیم مورد خطاب قرار می گیرد با ضمیر مذکر بیان می شود.
گفتند: این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است.
اتفاقا اینجا خلاف آن قاعده است! چون دستورات تماما برای زنان است، نه برای خویشان نسبی و سایرین، و لذا آیا معنا دارد که دستور به زنان بدهند، اما بگویند: خدا میخواهد همه شما اهل بیت شامل خویشان نسبی را پاک گرداند!

برای واضح شدن مقصود، دقیقا در سیاق این ۲۴ ضمیر، اگر این دو ضمیر را هم جمع برای زنان بیاورید: انما یرید الله لیذهب عنکنّ الرجس اهل البیت و یطهّرکنّ تطهیرا، ملا حظه کنید که نه تنها هیچ مشکلی ندارد، بلکه با دستورات قبلی که مختص زنان بود و طهارتی که برای آنان در اثر امتثال این دستورات حاصل میشود، کاملا هماهنگ است، به خلاف ضمیر جمع برای مردان و به تعبیر شما برای خانواده، چون همه خانواده که مورد خطاب دستورات قبلی نبودند.

اما این قاعده که شما میگویید، در آیه بشارت حضرت ابراهیم صحیح است، چون نزول رحمت و برکت از ناحیه خداوند متعال بر اهل البیت، شامل همه اعضای خانواده است، و فضل خدا فراگیر است همه را، و نتیجه انجام یک سلسله دستورات نیست.


نقل قول:
این نحوه بیان در فارسی نیز رایج است . مثال:
شخصی که از دیگری عصبانی شده به او می گوید شما خانواده خوبی نیستید یا برعکس شما خانواده فهیمی هستید.
در فارسی، چون ضمیر مرد و زن یکی است، وقتی میگوییم: شما خانواده خوبی هستید، و این جمله ما در بین ۲۴ ضمیر (شما) دیگر باشد، فرقش معلوم نمیشود، اما اگر در زبانی که بین مرد و زن تفاوت است، اگر بعض افراد خانوده مورد دستورات و خطاب خاص شوند که آثاری بر انجام آن دستورات بار شود، در آنجا آیا سزاوار است که ناگهان خطاب به همه خانواده کنند؟
.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 5 May 2016   #465
hosyn
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
پاسخ‌ها: 1,953
ج: دین مادری؛ حق یا ناحق؟

نقل قول:
در اصل توسط طارق نوشته شده است نمايش نوشته
جناب حسین موضوع را نپیچون فقط یک جواب آیا زن ابراهیم اهل بیت ابراهیم هست یانه ؟

کی حرف از طلاق زد کدام زن پیامبر طلاق گرفته اند
لا و أیم الله! خیر! زن حضرت ابراهیم از آن جهت که زن ایشان است جزء اهل بیت نیست، این را من نمیگویم، این عبارت تفسیر مجمع البیان است:

مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 274
... و يعني بأهل البيت أهل بيت إبراهيم و إنما جعلت سارة من أهل بيته لأنها كانت ابنة عمه و لا دلالة في الآية على أن زوجة الرجل من أهل بيته على ما قاله الجبائي

ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏12، ص: 94
... و منظور از «أَهْلَ الْبَيْتِ» خاندان ابراهيم عليه السلام است، و اينكه سارة را جزء خاندان آن- حضرت بشمار آورده بخاطر آن است كه سارة دختر عموى ابراهيم بود، و گرنه در اين آيه دليلى نيست بر اينكه همسر انسان از خاندان او است چنانچه جبائى گفته است.


و اما اینکه به من میگویید: مطلب را نپیچانم، پس باید عرض کنم که اگر این پیچاندن است، اگر استدلال پیچاندن است، پس یک صحابی ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون، مطلب راپیچانده، و نه تنها شیعه، بلکه در طول تاریخ، هزاران نفر از اهل سنت، سینه به سینه و کتاب به کتاب، این پیچاندن او را به عنوان یک استدلال منطقی و عرفی، نقل کردند.

چرا راه دور برویم؟! قرآن کریم هم پیچانده است! در سوره تحریم پس از اینکه میفرماید: اگر شما را طلاق دهد امید است خدا به جای شما زنان مسلمان مؤمن نصیبش کند، بسیار جالب مثل میزند به زن دو پیامبر که این زن بودن برای آنها هیچ نفعی نداشت! خوشا به حال آن دو پیامبر!! که به گفته شما این دو زن، اهل بیت ایشان بودند!

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تحَْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَينْ‏ِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنهُْمَا مِنَ اللَّهِ شَيًْا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ(10)
.
hosyn حاضر نيست  
تعداد 3 كاربر از hosyn بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
گفتگوي بسته شده

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 8 (0 عضو 8 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 02:38PM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts