بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > اخبار و سياست

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Thursday 11 July 2013   #1
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,432
روزنوشته ها: 2
مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني» آورده است:

محمد البرادعي رهبر حزب"الدستور"مصر كشته شدن شهيد حسن شحاته به دست هواداران رئيس جمهوري معزول مصر را يكي از عوامل اصلي سرنگوني وي و جماعت اخوان المسلمين دانست.وي كه از رهبران جبهه نجات ملي مصر است كه رهبري جريان سرنگوني محمد مرسي رئيس جمهوري مصر را برعهده داشت گفت: خون شهيد علامه شيخ حسن شحاته و ياران شيعه‌اش كه در مصر ريخته شد باعث سرنگوني رژيم مرسي وجماعت اخوان المسلمين شده است.البرادعي گفت: شهادت شحاته همچون زلزله‌اي زمين زير پاي اخوان المسلمين و مرسي را به لرزه در آورده است و آنها را اين خون سرنگون كرد.محمد البرادعي در ادامه گفتگو با خبرگزاري رويترز كه تمام خبرگزاري‌هاي مصري و خارجي آن را پوشش خبري دادند، افزود: جنايت هولناكي كه در حق شهيد شحاته روي داد باعث شد خون وي نزد پروردگار متعال از جايگاه با عزتي برخوردار شود وبه مثابه زلزله‌اي در زير پاي مرسي و جماعت اخوان المسلمين همه چيز را زير پايشان به لرزه در اورد.

البرادعي گه در قاهره با اين خبرگزاري سخن مي‌گفت افزود: من با اين شيخ عالي قدر كه نمي‌شناختمش اظهار همدردي مي‌كنم اما شيوه هولناك شهادتش باعث آن شده است تا نزد پروردگار عالم از جايگاه عالي برخوردار باشد."راسم النفيس"از رهبران شيعي مصر نيز تأكيد كرد، جنايتي كه عليه شيعيان استان الجيزه مصر صورت گرفت و منجر به شهادت علامه شحاته و سه‌ تن ديگر از يارانش شد، بازتاب سخنان تحريك‌آميز فرقه‌اي"محمد مرسي"بود و سرانجام همين خون كه مظلومانه به زمين ريخته شد، باعث سرنگوني وي گرديد.راسم النفيس كه با شبكه "سي.‌ان.‌ان"عربي سخن مي‌گفت، ضمن محكوميت شديد فاجعه شيعه‌كشي در روستاي "ابومسلم" واقع در استان "الجيزه"مصر افزود: اين اقدام تكفيري‌ها حاصل همان سخنان تحريك‌آميز محمد مرسي بود كه اخيراً با شركت در گردهمايي سلفيون تكفيري و نشان‌ندادن عكس‌العمل به سخنان آنها در آن جلسه مبني بر كافر بودن شيعيان، عملا چراغ سبزي را به اقدامات ضد‌شيعي تكفيري‌ها نشان داد و آن‌ها را به‌‌نوعي دعوت به چنين تهاجماتي كرد.

وي همچنين با اشاره به عاملان اين حادثه گفت: مسؤول اصلي ارتكاب چنين جنايت‌هايي گروهكي معلوم‌الحال از سلفيون بوده كه يك سال است، قصد دارد خانه يكي از شهروندان شيعي در طنطا را به آتش بكشد و در اين ميان تحريكات يك روزنامه مصري به شيعه‌ستيزي نيز بي‌تأثير نبوده است.راسم النفيس با توصيف فاجعه شيعه‌كشي به "جاهليت معاصر" تصريح كرد: سخنان اخير محمد مرسي مبني بر قطع روابط با سوريه و سكوتي كه به منزله تأييد كافر‌دانستن شيعيان مصر تلقي شد، بدترين نوع فرقه‌گرايي بود كه وي از خود نشان داد.اكنون سئوالي كه مطرح است اينست كه محمد مرسي و اخوان المسلمين مصر چگونه سقوط كردند، به راستي چه اتفاقي در مصر رخ داد؟ محمد مرسي كه در انتخاباتي آزاد و دموكراتيك توانست بر احمد شفيق نماينده گروههاي سكولار و بازماندگان رژيم سابق غلبه كند، چه خطايي را صورت داد كه امروز اينچنين در جامعه مصر منفور شده است.محمد مرسي و اخوان المسلمين ديگر نه تنها جايي در رأس معادلات اجرايي مصر ندارند، بلكه بايد مانند دوران رياست جمهوري حسني مبارك خود را براي رفت و آمد به زندان و دادگاه آماده كنند!اگرچه طرفداران مرسي و اخوان المسلمين نيز در خيابانهاي قاهره حضور گسترده‌اي دارند اما رئيس‌جمهور مخلوع مصر عملا ديگر تواني براي بازيابي قدرت از دست رفته خود ندارد.

در ابتداي سال 1390،قبل از سركار آمدن دولت محمد مرسي،بيش از نيمي از مصري‌هايي كه در نظر سنجي موسسه"پيو"در مصر مورد پرسش قرار گرفتند خواستار لغو قرارداد ننگين سازش كمپ ديويد با رژيم صهيونيستي بودند. در همين نظرسنجي آمده بود كه اكثريت مصريها خواهان تبعيت قوانين كشورشان از آموزه‌هاي قرآن هستند.نكته جالب توجه اينكه اكثر شهروندان مصري در نظرسنجي‌هاي متعدد خواستار حضور احزاب در معادلات سياسي كشور خود بودند.از همان دوران اكثر شهروندان مصري با حضور گروههاي افراطي و تكفيري در قدرت مخالف بودند.به عبارت بهتر، شهروندان مصري خواستار استقرار حكومتي، متعادل و با فاصله از رژيم صهيونيستي و آمريكا بودند.

در چنين شرايطي مردم مصر آراي خود را در سبد مرسي و اخوان‌المسلمين قرارداد تا بتوانند به كف مطالبات خود از انقلاب مصر دست يابند. بايد اذعان كرد كه مرسي قدر حمايت ملت مصر را به خوبي ندانست! او حتي نتوانست گروههاي اسلامگراي معتدل را گرد خود جمع كند. حضور افرادي مانند"عبدالمنعم ابولفتوح"و طرفدارانش در جمع معترضين به سياستهاي مرسي جاي بسي تامل دارد. اصلي‌ترين خطاي مرسي"ناتواني در ايجاد تعادل سياسي در سايه حفظ منافع ملي مصر"بود.واقعيت امر اين است كه مرسي و مبارك هر دو به ورطه افراطي گري افتادند. هدف اصلي هر دوي آنها قبضه كردن قدرت و تثبيت قوه فرماندهي سياسي كشورشان بود. در سايه حكومت حسني مبارك غربگرايان جان گرفتند و در لواي حكومت مرسي طرفداران گروههاي تكفيري! اين در حالي‌است كه غربگرايان و تكفيري‌گري را مي‌توان به دو لبه يك قيچي برنده تشبيه كرد كه حركت آن مي‌تواند يك ملت را فلج سازد.بنابر نتايج يك نظر سنجي 63 درصد شهروندان مصري شرايط زندگي خود در دوران مرسي را بدتر از پيش اعلام كردند و 73 درصد هم گفتند كه مرسي در دوران رياست جمهوري‌اش هيچ تصميم خوبي نگرفته است

اين مسئله نشان مي‌دهد كه مرسي بسياري از دغدغه‌هاي معيشتي شهروندان كشورش را ناديده انگاشته و وقت اعظم خود را صرف تثبيت قدرت سياسي و لابي گري سياسي در خاورميانه كرده بود. نكته جالب توجه اينكه عربستان و ايالات متحده آمريكا از جمله نخستين كشورهايي بودند كه طي هفته گذشته و با تشديد اعتراضات عمومي پشت رئيس‌جمهور مصر را خالي كرده‌اند!عبدالمنعم ابولفتوح رئيس حزب "مصر قوي"كه در جريان انتخابات رياست جمهوري سال گذشته پس از شكست در مرحله نخست در برابر مرسي، در دور دوم حمايت خود را از وي در برابر احمد شفيق اعلام كرده بود هم اكنون يكي از مخالفان سياسي رئيس‌جمهور مصر محسوب مي‌شود. وي حدود دو ماه قبل،زماني كه مرسي در تصورات نادرست خود از مصر و خاورميانه غوطه ور بود به وي هشدار معناداري داد.در آن زمان ابوالفتوح خطاب به مرسي اعلام كرد:"اگر عملكرد خود را اصلاح نكني با فاجعه مواجه خواهي شد و دو راه پيش روي تو خواهد بود؛ يا انقلاب گرسنگان و يا كودتاي نظامي كه هر دوي اين گزينه‌ها نيز تلخ است.آمريكا براي رضاي خدا به مصر كمك نمي‌كند بلكه مي‌داند كه سقوط مصر يعني تبديل شدن منطقه خاورميانه به ميدان جنگ."ابوالفتوح عملا روزهاي تلخ در قاهره و اسكندريه را پيش‌بيني كرده بود اما مرسي اين هشدار صريح و صحيح را ناديده انگاشت.

مرسي در سخنراني اخير خود نسبت به برخي اقدامات نادرست در عرصه رياست جمهوري اذعان كرد اما اين اعتراف ديرهنگام سودي نداشت.مرسي زماني متوجه سياستهاي نادرست خود شد كه ژنرال "عبد الفتاح السيسي"وزير دفاع مصر بركناري رسمي وي از قدرت را اعلام كرد.قطرات اشكي كه امروز تكفيري‌هاي تندرو و اطرافيان مرسي مي‌ريزند دقيقا همان قطرات عرق بي‌شرمانه‌اي است كه در جريان به شهادت رساندن شهيد شيخ حسن شحاته در روز نيمه شعبان امسال ريخته‌اند.بدون شك جنايت اطرافيان تكفيري مرسي در به شهادت رساندن شيخ شحاته به عنوان لكه‌اي سياه در كارنامه سياسي يكساله ناموفق وي و اخواني‌ها باقي خواهد ماند. سقوط مرسي نتيجه اسلامگرايي وي نبود، بلكه معلول افراطي گري و ميدان دادن وي به گروههاي سلفي تندرو بوده است. بسياري از مردمي كه در ميدان التحرير شعارهاي"ارحل يا مرسي"سر داده‌اند از مخالفان استيلاي غرب بر قاهره و از طرفداران شريعت اسلامي هستند. در چنين فضايي ملت مصر بايد ضمن تكيه بر آگاهي و هشياري جمعي، استقلال خود در خاورميانه و نظام بين الملل را حفظ كند.
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ زینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 5 كاربر از مقداد بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 11 July 2013   #2
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,432
روزنوشته ها: 2
ج: مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

من می خوام نکته دیگری به مقاله بالا اضافه کنم و اون اینه که خون مظلوم هر چه نزد خدا والامقام تر باشه زودتر دامن قاتل و ظالم رو می گیره. نمونه اعظمش همان خون امام حسین بود که در همان زمان حکومت ظالم بنی امیه رو برانداخت و تا الان همه قیامهای شیعیان به تاسی از قیام امام حسین هست. مخصوصا انقلاب ایران. ما در تاریخ خونهای مظلوم و گرانبهای بسیاری داریم که دامن خونریز رو گرفته و ذلیل کرده و برکات زیادی هم داشته. برای اینکه برای همه کاملا روشن بشه که خون مظلوم یقه ظالم رو می گیره داستان سعید بن جبیر(رحمه الله) صحابی جلیل القدر امام سجّاد رو میگم:

منزلت ابن‌جبير و پيروي از اهل‌بيت

سعيد‌بن جبير از جمله شخصيت‌هايي است كه در جهان اسلام از دو جهت معروف و مبرز است، يكي به واسطة علم و دانش و موقعيت علمي، چرا كه وي از مشاهير تابعين و از برجسته دانشمندان علوم قرآني بود به‌ويژه اين‌كه در قرائت و تفسير بارز و جزو مفسرين بلندپايه به‌شمار مي‌رفت، علاوه بر آن در دانش فقه نيز ممتاز بوده است. جهت ديگر شهرت وي، علاقه‌مندي خاص وي به اهل‌بيت پيامبر به‌ويژه نسبت به امام‌الموحدين علي‌بن ابي‌طالب است و به‌همين جهت در مبارزه با بني‌اميه پيشتاز بود و سرانجام نيز در مصاف با آنان و به‌دست يكي از عوامل اموي يعني حجاج‌بن يوسف ثقفي كشته شد. در اينجا ضمن معرفي وي، از او به‌عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص و مؤثر وارد شده به اصفهان در قرن اول هجري ياد مي‌شود. سعيد پسر جبيربن هشام اسدي بنا به نوشتة برخي تأليفات به سال 45ق متولد شده است.
اخبار متعدد حكايت از پيوستگي و ملازمت وي با امامان شيعه عليهم‌السلام دارد چنانكه امام صادق دربارة او فرموده‌اند: او از علي‌بن ابي‌طالب پيروي مي‌نمود.
فضل‌بن شاذان نيشابوري كه خود يكي از برجستگان علماء شيعه در عصر خود محسوب مي‌شود دربارة سعيدبن جبير آورده است: لم يكن في زمن علي‌بن‌الحسين في اول امره الا خمسه انفس، سعيد‌بن جبير و... و با اين بيان او را يكي از پنج چهرة بزرگ شيعه، كه در اول امامت امام زين‌العابدين پيشوايي آن حضرت را پذيرفته‌اند به‌شمار آورده است.

مقام سعيد‌بن جبير در علوم قرآني

از حيث علمي همان‌طور كه بيان گرديد در دانش‌هاي قرآني و فقه نيز سرآمد بود به‌ويژه اين‌كه مؤلف «تأسيس‌الشيعه» او را جزو نخستين شيعياني قلمداد كرده كه در تفسير قرآن كتاب نوشته است و سيوطي نيز او را اعلم تابعين در تفسير قرآن به‌حساب آورده و در اين‌باره نوشته است: عطاءبن ابي رباح آشناتر به مناسك و عكرمه؛ آشناتر به سيره و تواريخ و سعيدبن جبير آشناتر به علم تفسير مي‌باشد.
سعيدبن جبير را جزء طبقه سوم مفسرين دانسته‌اند. وي دانش تفسير را از عبدالله‌بن عباس اخذ كرده و روايات تفسيري او مستند به ابن‌عباس مي‌باشد. دانش خود را در راه تقويت معارف اهل‌بيت عليهم‌السلام قرار داده بود چنانكه از او نقل شده است: «اذا ثبت لنا الشي‌ء عن علّي، لم نعدل عنه» وقتي صدور چيزي از راه علي به ما محرز گرديد هرگز از آن عدول نمي‌كنيم.
در طبقات مفسّرين شيعه به‌نقل از طبري آمده است: او [سعيد‌بن جبير] ثقه و پيشواي مسلمين بود و همانجا به‌نقل از ابن‌حيان آمده است: وي فرد مورد اجماع و اتفاق مسلمانان و بندة فاضل و پرهيزكاري بود.
در اثر ارزشمند محمدبن اسحاق‌النديم يعني «الفهرست» در بين كساني كه كتاب‌هايي در تفسير قرآن كريم نوشته‌اند نام سعيد‌بن جبير به‌چشم مي‌خورد. در بيان مقام علمي و احاطه او بر دانش‌ها نيز مطالبي در منابع ديده مي‌شود از جمله اين‌كه به‌نقل از ميمون‌بن مهران نقل شده است كه دربارة او گفته است: سعيدبن جبير از دنيا رفت ولي در روي زمين كسي پيدا نمي‌شد كه به دانش او نيازمند نباشد. ابن‌عباس كه خود از بزرگان دانش و برجستگان علماي عصر خود بود هنگامي‌كه اهل كوفه از او در مورد امور ديني مي‌پرسيدند در پاسخ به آنان گفت: آيا سعيد‌بن جبير در ميان شما نيست.
محقق و دانشمند معروف تُرك يعني «فوأد سزگين» در اثر ارزشمندش «تاريخ‌التراث العربي» سعيد‌بن جبير را جزو متقدمان و پيشگامان در علوم قرآني به‌ويژه تفسير قلمداد نموده است.

ورود به اصفهان، جايگاه و فعاليت‌ها در آن

اما چه شد كه سعيد‌بن جبير به اصفهان آمد و در اين شهر رحل اقامت نمود؟ از جمله قيام‌هايي كه عليه حجاج‌بن يوسف ثقفي عامل خلافت اموي در عراق صورت گرفت از ناحيه عبدالرحمن‌بن اشعث بود و در سال 81‌ق يا 82‌ق رخ داده است. وقتي حجاج، ابن‌اشعث را براي نبرد به رتبيل مي‌فرستاد، سعيد نيز در سپاه مسئوليت داشت و چون عبدالرحمن، حجاج را خلع كرد سعيد جزو كساني بود كه با وي حجاج را خلع كرده بودند و چون عبدالرحمن هزيمت نمود به ولايت رتبيل گريخت و سعيد نيز گريزان شد، سعيد نيز آنجا بود، وقتي كه سعيدبن جبير از حجاج گريخت به سوي اصفهان رفت و در محلة سنبلان يا سنبلستان اقامت نمود.
ابونعيم در اين‌باره آورده است: سعيد‌بن جبير اسدي معروف به ابومحمد، مولاي بني‌والبه و دوست عبدالله‌بن عباس بود. به اصفهان آمد و مدتي آنجا ماند، سپس به عراق كوچيد. در اصفهان در قرية سنبلان ساكن بود و مصلاي او در مسجد معروف به جُلْجلة‌بن بديل تميمي قرار داشت. گروهي از اصفهانيان از جمله جعفر‌بن ابي‌المغيره و حجربن اصفهاني و يزيدبن هزاري و قاسم‌بن ابي‌ايوب از او حديث گفتند. پناهگاه سعيد و در حقيقت مأواي او در اصفهان قاسم‌بن ابي‌ايوب بوده ابوالشيخ و ابونعيم به اين مسئله اشاره كرده و در جايي آمده است: قاسم‌بن ابي‌ايوب پسر بهرام اصفهاني و به اعرج معروف بوده است. گويند كه سعيد‌بن جبير، دو سال نزد آنان در اصفهان، در ديه سنبلان، منزل كرد. شعبه و هشيم و اصبغ‌بن زيد از او، سعيد‌بن جبير، از ابن‌عباس داستان قنوت را روايت كرده‌اند. قاسم اعرج گفته كه سعيد‌بن جبير در اصفهان بود و غلامي مجوسي خدمتكار او بود و مصحف را به‌صورت مجلّد نزد او مي‌آورد. نيز خبر داده كه سعيد‌بن جبير مي‌گفت از ابن‌عمر و ابن‌عباس دربارة نبيذ پرسيدم، هر دو گفتند كه نهي شده است.
از ديگر شخصيت‌هاي علمي كه در اصفهان سعيد‌بن جبير را ملاقات نموده دُليل سنبلاني اصفهاني است. وي صد و بيست سال عمر كرده و به نوشتة ابونعيم از پيشينيان و قدما است، ابونعيم در جايي ديگر از شخصي به‌نام دُليل‌بن ابراهيم‌بن دُليل مكنّي به ابومحمد ياد نموده كه احتمال مي‌رود وي نواده دُليل سنبلاني باشد.
به‌هرحال آنچه كه مسلم است سعيد‌بن جبير در مدت توقف در اصفهان به نشر اخبار و احاديث و قطعاً علوم ديگري چون تفسير دست يازيده است. به‌طوري كه «ذكر اخبار اصفهان» در مورد يزيدبن هزاري فابزاني (خوابجاني) آورده است: در اصفهان از سعيد‌بن جبير حديث شنيد. از او روايت كرده‌اند كه گفته در تيركان تجارت مي‌كردم كه خبردار شدم سعيد‌بن جبير در اصفهان است و امروز از آن شهر مي‌رود، پس در پي قافله شتافتم و به آن رسيدم و به سعيد نزديك شدم و بر او سلام كردم و او مرا پاسخ داد پس او را گفتم خدايت رحمت كناد، تو در اصفهان بودي و به من از حضورت خبر ندادند، اگر صلاح بداني، از شنيده‌هاي خود براي ما حديثي بگو.

مسجد سعيد‌بن جبير يا محل اقامت او در اصفهان

همان‌طور كه ذكر شد سعيد‌بن جبير در مدت اقامت در محله‌اي به‌نام سنبلان اقامت داشت و نمازگاه و محل عبادت و رسيدگي به امور علمي و معنوي وي در جايي بوده كه به‌نام مسجد جُلْجلة‌بن بديل تميمي ناميده مي‌شد.
مرحوم استاد جلال‌الدين همايي نيز در ذكر نسبتاً مبسوطي در باب مسجد سعيد‌بن جبير مطالبي آورده و در باب قدمت آن نوشته است: [سعيد‌بن جبير] به اصفهان آمد و مدتي اينجا اقامت داشت و ساكن قرية سنبلان (محلة چملان فعلي) شد و در مسجد جُلْجلة‌بن بديل تميمي نماز مي‌گذارد و گروهي از مشايخ اصفهان نزد وي سماع حديث كردند. از اينجا معلوم مي‌شود كه مسجد جُلْجلة تميمي از مساجد قديمه اوّليه اصفهان در محله چملان بوده كه سعيد‌بن جبير آنجا نماز مي‌گذارده و شايد ريشة بناي اصلي مسجد سعيد‌بن جبير همان مسجد قديمي بوده كه منتهي به اوايل عهد اسلام مي‌شده است.
همچنين در برخي منابع قديمي و متقدم نيز نام اين مسجد آمده است به‌ويژه اين‌كه در كتاب «مهاجران آل ابوطالب» يا «منتقلة‌الطالبيه» از آن به‌عنوان مسجد سعيد‌بن جبير ياد شده است.
امروزه در ضلع غربي صحن شمالي بقعة امامزادگان معروف به درب امام مسجدي به‌نام مسجد سعيدبن جبير قرار دارد و مسجد كوچكي است كه بايد همان مصلي باشد. نگارنده كه در گذشته شاهد وجود آثاري قديمي در آنجا بود كه متأسفانه اكنون در اثر بازسازي يا نوسازي از بين رفته، البته فعلاً درِ قديمي آن از آثار گذشته و مربوط به قرن هشتم يا نهم هجري بايد باشد. مناسبت دارد دربارة محلة سنبلان يا سنبلستان مختصري توضيح دهم و آن اين‌كه: اين محله را سنبلان، جميلان، چملان و يا چلمان نيز گفته‌اند. محل آن بين خيابان‌هاي عبدالرزاق و ابن‌سينا واقع شده و قسمت‌هايي از خيابان‌هاي عبدالرزاق و ابن‌سينا را نيز دربر مي‌گرفته، وجود باغ‌ها، درختان، انهار و چاه‌هاي آب بسيار به اين منطقه مسكوني رونق خاصي بدان مي‌بخشيد. همچنين وجود آثار بسيار كهن كه بيش از هشتاد سال پيش در حفاري‌ها و تخريب قبرستان باستاني آن بدست آمده نشان قدمت بسيار اين محله است. از جمله قصر سنبلان كه پيشينة قبل از اسلام داشته و حتي تا زمان صفويه نيز احتمالاً به‌عنوان قصر يا دارالاماره مورد استفاده بوده در منابعي چون ذكر اخبار اصفهان ابونعيم يا محاسن اصفهان از آن ياد شده است و در برخي منابع نام برخي منسوبان به اين محله ذكر شده است. بجز سعيد‌بن جبير، در قرون نخستين هجري برخي از علويان و سادات به اين محله وارد شده كه مقابر دو تن از سادات يكي از اولاد امام حسن مجتبي و ديگري از نوادگان امام صادق در آنجا و به درب امام معروف است. به‌هرحال سنبلان كه امروزه سنبلستان ناميده مي‌شود در تاريخ محلات اصفهان از گذشته تا دوره معاصر جايگاهي داشته و قرن‌ها مسقط‌الرأس خاندان‌هاي علمي و معنوي اصفهان ازجمله خاندان امامي بوده است كه نگارنده در جاي ديگري بدان پرداخته است. مرحوم دكتر لطف‌الله هنرفر در اثر ارزشمند خود يعني «گنجينة آثار تاريخي اصفهان» در مورد مسجد سعيد‌بن جبير آورده است: صحن شمالي كه در مقابل سردرهاي نفيس كاشي‌كاري بقعه درب امام واقع شده و اطراف آن با غرفه‌ها و پشت بغل‌هاي كاشي‌كاري تزئين شده است از زيباترين صحن‌هاي سه‌گانه درب امام مي‌باشد. در ضلع غربي اين صحن مسجد كوچكي كه داراي در خيلي قديمي مي‌باشد به‌نام مسجد (سعيد‌بن جبير) واقع شده است.
مسجد مذكور در دوران صفويه نيز تغييراتي را به خود ديده است از جمله اين‌كه در داخل اين مسجد كاشي‌كاري مختصري شده است. كتيبه اطراف محراب آن به خط بنايي مشكي با كاشي معرق بر زمينه زرد شامل (سوره الضحي) است و قسمت آخر آن به عبارت: (سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام علي‌المرسلين والحمدلله رب العالمين) ختم مي‌شود و در پشت بغل محراب به خط بنايي سفيد معرق بر زمينه لاجوردي نوشته شده است‌«نصر من‌الله و فتح قريب و بشرالمؤمنين. يا الله. يا محمد. يا علي.»

تعقيب و دستگيري توسط عوامل حجاج
حجاج كه مدت‌ها در تعقيب سعيد‌بن جبير بود جهت جلب و دستگيري او توسط حاكم اصفهان نامه‌اي به زمامدار اين شهر نوشته و سعيد را طلب نمود ليكن حاكم كه نمي‌خواست وي را دستگير نمايد شخصي را نزد سعيد‌بن جبير فرستاده، مطلب را بدو گفته و از او خواست اين شهر را ترك نمايد. سعيد نيز اصفهان را ترك نموده و به طرف آذربايجان رفته و سال‌ها در آنجا بود تا اين‌كه عزم زيارت بيت‌الله جهت عمره نمود و عازم مكه شد و در آنجا توطن نمود و كسي او را نمي‌شناخت تا اين‌كه حجاج به خليفه اموي يعني وليد‌بن عبدالملك نامه نوشت و عنوان نمود كه، اهل نفاق و اختلاف به مكه پناهنده شده و اگر خليفه اجازه دهد آنان را در بند كند و چندين نفر از جمله سعيدبن جبير دستگير تا آنها را پيش حجاج فرستند كه برخي آزاد و تعدادي محبوس شدند از جمله سعيد را نزد حجاج آوردند. دستگيري حجاج در مكه توسط خالدبن عبدالله قسري بوده است.
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ زینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه

آخرين ويرايش مقداد ، Thursday 11 July 2013 در 02:56AM.
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 4 كاربر از مقداد بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 11 July 2013   #3
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,432
روزنوشته ها: 2
ج: مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

گفتگوي بين سعيد‌بن جبير و حجاج

نقل شده هنگامي او را پيش حجاج بردند او گفت آيا تو شّقي‌بن كسير نيستي؟ (به جاي سعيد‌بن جبير) سعيد پاسخ داد مادرم آشناتر به حال من بود كه مرا سعيد‌بن جبير ناميد.
حجّاج: در مورد دو خليفه چه مي‌گوئي؟ آيا آنان در بهشت هستند يا نه؟
سعيد: من اگر وارد بهشت مي‌گشتم آن وقت مي‌دانستم چه كساني در آنجا حضور دارند.
حجّاج: در مورد خلفا چه نظري داري؟
سعيد: من وكيل آنها نيستم.
حجّاج: كدام يك محبوب‌ترين پيش تو هستند؟
سعيد: علم آن نزد آفريدگار است كه پنهان و آشكار آنان را مي‌داند.
حجّاج: نخواستي سخن مرا تصديق نمايي؟
سعيد: دوست نداشتم تو را تكذيب نموده باشم.
سعيدبن جبير ازنظر عبادت و پارسائي در مقام والائي قرار داشت. آنچه كه در نحوة برخورد و گفتگوي او با حجّاج مشهود است نشانگر علم وسيع و درايت كامل اوست، چرا كه سعيد با علم و درايت خود گونه‌اي سخن گفت كه حجّاج را به ناكامي و يأس كشانيد.
از جمله گفتگوهاي سعيدبن جبير با حجّاج اين بود كه حجّاج فرزندي حسنين عليهما‌السلام نسبت به پيامبر اكرم از طريق مادرشان حضرت فاطمه عليها‌السلام را تخطئه و مورد سؤال قرار داد، سعيد با استناد به آية شريفه:
«و وهبنا له اسحق و يعقوب... و عيسي و الياس كل مّن الصالحين»
حجّاج را محكوم و وادار به سكوت كرد. چه خداوند ضمن اسامي فرزندان موهبتي حضرت ابراهيم، از عيسي نام برده، درحالي كه عيسي تنها از طريق مادرش مريم انتساب به ابراهيم پيدا نمود و خداوند با ايراد اين آيه، انتساب از طريق مادر را تأييد و گواهي فرموده است.

قتل سعيد‌بن جبير

حجّاج بالاخره دستور كشتن سعيد را صادر كرد، سعيدبن جبير بر او نفرين كرد كه: اللهم لا تسلطه علي احدٍ يقتله بعدي. به‌همين دليل، حجّاج پس از كشتن سعيد بيش از پانزده روز يا به قولي چهل روز زنده نبود و در اين مدت پيوسته بي‌هوش مي‌شد و مي‌گفت: سعيدبن جبير از من چه مي‌خواهد. شهادت او در ماه شعبان سال 95ق و در سن چهل و نه سالگي بوده است. وي را در شهر واسط كه اقامتگاه حجّاج بود به خاك سپردند. مرقد او زيارتگاه مردم است.
به‌نقل از احمدبن حنبل آمده است كه: حجاج، سعيدبن جبير را به قتل رساند درحالي كه بر روي زمين هيچ كسي نبود مگر اين‌كه به علم او نياز داشت.

http://www.atlas-ef.com/atlas/Cultur...tails/?o_id=12
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ زینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه

آخرين ويرايش مقداد ، Thursday 11 July 2013 در 02:59AM.
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از مقداد بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 11 July 2013   #4
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,432
روزنوشته ها: 2
ج: مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

عاقبت دنیوی حجّاج(لعنه الله):

پانزده روز بیشتر از شهادت سعید نگذشته بود که حجاج بر اثر بیماری سختی در بستر مرگ افتاد.
در مدت مرضش ،گاهی بی هوش می شد و گاهی به هوش می امدهنگام به هوش امدن می گفت مرا با سعید بن جبیر چه کار.در این مدت هر وقت به خواب می رفت و بی هوش می شد می دید سعید نزد او می اید و می گوید ای دشمن خدابه چه جرم و گناهی مرا کشتی؟در اثر ناراحتی و شکنجه روحی که در خواب به او هجوم می اورد ،وحشت زده بیدار می شد و فریاد می زد. * حجاج در اواخر عمر به بیماری خاصی دچار شده است و از درون دچار «احساس سرما داشتن»، می کرده است! هر چه به او لباس گرم می پوشانده اند، اثری نمیکرده است. هر چه جلوی او آتش روشن میکرده اند، فرقی نداشته و حتی آتش را آنقدر نزدیک او می بردند که پوست او می سوخته است اما باز می گفته است که سردم است! هر چه طبیب برای او آورده اند و هر چه دارو و دوا به او داده اند افاقه نکرده است. در روزهای پایانی، که حجاج از این بیماری مستاصل شده بوده، دستور می دهد که یکی از عرفای شهر را نزد او بیاورند تا بلکه آن عارف کاری کند. وقتی آن عارف را می آورند، او با دیدن حجاج به او میگوید: «چقدر به تو گفتم اینقدر ظلم نکن!» . حجاج 15 روز بعد از این بیماری از دنیا میرود. * پس از مرگِ حجاج، از ترس مردم، جنازه ی او را به جایی بیرون شهر برده و زمینی را در بیابان پیدا میکنند و در قسمتی از آن، چندین متر زمین را کنده و حجاج را آنجا خاک میکنند و سپس کل آن زمین را خشم میزنند و محصول کشاورزی می کارند تا قبر حجاج پیدا نباشد!

گوشه ای از جنایات حجّاج ملعون
در لیست افراد فراوانی که در حکومت حجاج، بیگناه کشته شدند، نام انسان‌های والا و ارجمندی همچون قنبر، خدمتکار علی علیه السلام، کمیل بن زیاد و سعید بن جبیر به چشم می‌خورد.
حجاج در مجلسی برخی از فضائل خود را چنین برشمرد:
«در مجالس ما هیچگاه از عثمان بدگویی نشده است. هفتاد نفر از بستگان ما در جنگ صفین به نفع معاویه کشته شدند؛ از طائفه ما هیچکس با زنی که دوستدار علی باشد، ازدواج نکرده است؛ زنان ما نذر کردند اگر حسین کشته شود ده شتر بکشند؛ هر کس از خاندان ما نام علی را بشنود به او و حسن و حسین و مادرشان نیز بد می‌گوید.»
حجاج 120 هزار نفررا در بیرون از میدان جنگ قتل عام کرد. در زندان‌های مختلطش 50 هزار مرد و 30 هزار زن بودند که 16 هزار نفر آنان برهنه بودند. زندان‌های حجاج سقفی برای جلوگیری از آفتاب تابستان و سرما و باران زمستان نداشت. خوراک زندانیان نانی بود از جو که با خاکستر و نمک مخلوط بود و پس از مدت کوتاهی، هر زندانی که از آن می‌خورد رنگ چهره‌اش سیاه می‌شد.
جنایت‌های بی شمار حجاج، او را در چشم عبدالملک بن مروان، خلیفه غاصب و ستمگر اموی، آنچنان عزیز و مقرب کرده بود که هنگام مرگ به فرزندانش گفت:«شما را سفارش می‌کنم به تقوای خدا و احترام به حجاج.»
عمر بن عبدالعزیز می‌گوید:« اگر هر گروهی بخواهد نماینده‌ای را به عنوان خبیثت‌ترین فرد گروه خود معرفی کند و ما نیز حجاج را معرفی کنیم، در مسابقه‌ی تعیین قهرمان جنایت، ما برنده خواهیم شد.»
حجاج پس از عمری جنایت در 54 سالگی مبتلا به دل‌درد شدیدی شد و پس از پانزده روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری و مبتلا شدن به مرض لرزه و سردی اندام _ که هر چه آتش در اطرافش برمی‌افروختند باز گرم نمی‌شد - سرانجام به هلاکت رسید. او را در «واسط» (میان راه بصره و کوفه) دفن کردند و بر قبرش آب بستند و آن را از چشم دشمنانش مخفی کردند. (ولید بن عبدالملک ولید))، پسر عبدالملک بن مروان، برایش مجلس عزا به پا کرد.
امیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از خطبه‌هایش پس از اینکه از وضعیت نامناسب برخی از یارانش شکایت کرد، حکومت حجاج را چنین پیشگویی فرمود:« آگاه باشید، به خدا سوگند، پسرکی از طائفه ثقیف که هوسباز و متکبر است بر شما مسلط می‌شود، و اموال و کشتزارها و باغ های سرسبز شما را به غارت می‌برد.»
منابع: نهج البلاغه خطبه 116، مروج الذهب، ج 3، ص 125، کتاب شیعه و زمامداران خودسر، ص 121
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ زینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 4 كاربر از مقداد بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 11 July 2013   #5
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,432
روزنوشته ها: 2
ج: مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

منظور من از بیان کردن داستان این یار بزرگوار، همین برکت و حرمت خون بود.
اینها را ببینید و شهید احمدی روشن را هم ببینید که شهادتش باعث تغییر رشته چند ده تن شد به رشته علوم هسته ای. منظور اینه که خون ها حرمتشان را از دست نداده اند و همچنان شحاته ها باعث فروریختن مرسی ها می شوند!
البته خیلی وقتها هم خدا بنا به مصالح خویش به دشمنان خودش، مدّتی مهلت میده از نمرود که می خواست خدا را بکشد! بگیرید تا قاتل فاطمه زهرا(سلام الله علیها). اما این دلیل نمیشه که این خونهای پاک رو خدا فراموش کرده بلکه سر موقع درخت انتقام خدا که از این خونها ابیاری شده چه در دنیا چه در آخرت سبز خواهد شد!
یا علی.
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ زینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه

آخرين ويرايش مقداد ، Thursday 11 July 2013 در 04:37AM.
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 7 كاربر از مقداد بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 11 July 2013   #6
حبیبی یاحسین
منتظر منتقم فاطمه...
 
نشان حبیبی یاحسین
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2012
مكان: ایران
پاسخ‌ها: 292
ج: مرسي؛ از شهادت شيخ شحاته تا سرنگوني

ممنون عالی بود!
مظلومانه کشته شد خدا رحمتش کنه؛واقعا خونش حرمت داره که باعث سرنگونی مرسی والاخوان شد؛وحرف البرادعی حقیقت داره
الاخوان امیدشون به مرسی بود که سرنگون شد ،بش گفته بودن که ما یک رییس جمهورسلفی می خواهیم
__________________
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»

صدق الله اعلی العظیم

آخرين ويرايش حبیبی یاحسین ، Thursday 11 July 2013 در 11:57PM.
حبیبی یاحسین حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از حبیبی یاحسین بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 03:11AM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts